Auto rijdt vanzelf

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
F M

Auto rijdt vanzelf

Post by F M »

Onze huurauto in de USA is een Mitsubishi Outlander. Wanneer ik de (adaptieve) cruise control opzette, voelde ik het stuur precies tegenwringen. Ik had na een tijdje door dat die eigenlijk zelf automatisch aan het sturen was. Ik kon gewoon als passagier meerijden.

100% correct voelt dat wel niet aan. De auto zwalpt zo een beetje van rechts naar links en terug. Als hij te kort bij de zijlijn komt, corrigeert hij. Als je zelf stuurt anticipeer je, als de auto stuurt reageert hij. Maar het werkt wel, hij blijft zijn rijvak houden, ook in bochten.

Ook op een gewone tweevaksweg lukt het. Behalve als er een zijweg komt, waar hij de neiging heeft de zijlijn te volgen. Bij scherpere bochten durfde ik het ook niet aan om de auto te laten sturen. Want dan moet ook eerst afgeremd worden, en dat doet hij niet.

Op een snelweg gaat het dus redelijk goed. Maar soms kom je erg kort bij een andere auto, als die zelf kort tegen je baanvak zit.

En om de zoveel tijd moet je je handen even terug op het stuur plaatsen.

Al bij al heb ik toch mijn twijfels. De teugels volledig uit handen geven voelt niet goed.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno

Re: Auto rijdt vanzelf

Post by Koeno »

Rustig rustig, dat is geen zelfrijdende wagen, maar een wagen met lane assist.
Dat zijn 2 verschillende dingen.

Lane assist gaat "proberen" lijnen op de baan te herkennen en daar tussen te navigeren.
Het begrip lijn mag je met een korrel zout nemen...
Het spel gaat volledig flippen als er (in BE bv witte & gele lijnen zijn vanwege wegenwerken).

Lane assist gaat (bij de meeste wagens die ik al had) idd controleren of jij genoeg stuurt...

Op onze volvo werkt dat systeem vrij digitaal: die corrigeert vrij abrupt.
op de vorige skoda leek dat soepeler te werken.

alleszins een leuk feature vind ik :)

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 06 Sep 2025 02:52 Op een snelweg gaat het dus redelijk goed. Maar soms kom je erg kort bij een andere auto, als die zelf kort tegen je baanvak zit.
Normaalgezien kan je de minimumafstand ook ergens instellen. Die is bij de meeste merken ook afhankelijk van de snelheid. Je stelt dus eigenlijk het aantal seconden afstand op de voorligger in.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet

Post by Jopet »

F M wrote: 06 Sep 2025 02:52 Onze huurauto in de USA is een Mitsubishi Outlander. Wanneer ik de (adaptieve) cruise control opzette, voelde ik het stuur precies tegenwringen. Ik had na een tijdje door dat die eigenlijk zelf automatisch aan het sturen was. Ik kon gewoon als passagier meerijden.
Zoals Koeno aangeeft, het is geen zelfrijdende auto, maar het is ook niet enkel Lane Assist... is nog een ander systeem, eigenlijk een combinatie van systemen.

Ik heb dat al een paar jaar op mij Hyundai zitten en dan komt er op mijn dashboard HDA (Highway Driving Assist), dat helpt mij 1. bij het aanhouden van de ingestelde snelheid , 2. het bewaren van afstand tot het voorliggende voertuig, en 3. het centreren van de auto in de rijstrook op de snelweg (LFA of Lane folowing Assistance), en met dat laatste heb je inderdaad het gevoel dat hij tegenstuurt maar je moet de auto eigenlijk gewoon zijn gang laten gaan, hij blijft dan mooi in het midden van de rijstrook rijden. Bij mij zwalpt dit systeem helemaal niet en werkt enkel als de 2 lijnen duidelijk zichtbaar zijn en de snelheid hoog genoeg. Met andere woorden het is meer dan enkel Lane Assist. Handen moeten inderdaad ook aan het stuur gehouden worden of het systeem schakelt zichzelf uit, wanneer het zichzelf uitschakelt moet ik stoppen en opnieuw starten om het systeem opnieuw te kunnen gebruiken.
Bij mij werkt dit systeem enkel op wegen met op en afritten, dus op een gewone 2 vaks baan gaat dit systeem nooit in gang treden, het systeem gebruikt daarvoor je GPS die niet noodzakelijk in werking moet zijn voor jouw.

Voor Lane Assist moet je niet noodzakelijk op cruise control of adaptieve cruise control rijden om hulp te krijgen van het systeem, lane assit is vooral om te vermijden dat je over je lijn gaat rijden, daardoor heb je soms het gevoel dat het systeem abrupt reageert.

Ik denk dat de reden waarom zo'n systeem in de VS wel werkt op wegen met 2 baanvakken is gewoon de uitgestrektheid, sommige 2 vaks banen zijn 10 tallen kilometers rechtdoor rijden zonder het echt kruisen van straten of het nemen van bochten...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

F M

Post by F M »

Deze lane assist is inderdaad meer dan die van mijn ( overleden) Opel Corsa. Die stuurde ook enigszins tegen bij het naderen van een lijn, maar hij zou de lijn overschrijden bij een bocht. Deze Mitsubishi stuurt wel degelijk met de bocht mee.

Maar hij doet het niet vloeiend, en slaagt er ook niet in mooi het midden te houden. Het voelt niet natuurlijk aan.

Vandaag is het trouwens afgesprongen. Plots remde hij even abruupt af, met een geluidsignaal. Van dan af had ik enkel nog adaptieve cruise control. Daar geef ik de voorkeur aan.

En je zal dat allemaal kunnen instellen, maar het infotainmentsysteem is niet intuïtief. Ik heb de wageninstellingen nog niet gevonden :dontknow:

Mario

Post by Mario »

kan mij maar moeilijk voorstellen dat zoiets mij echt zou aanstaan
de lane assist in mijn Alfa piept gewoon als je je rijvak (dreigt te) verlaat(en), al is dat volgens de pietjes precies hier misschien geen echte lane assist ( :?: )

en om dan zomaar, zonder daar ooit mee geoefend te hebben of een "cursus" gevolgd te hebben, meteen maar mee op de openbare weg te rijden, liever niet

Koeno

Post by Koeno »

Dit pietje precies zal in't vervolg gewoon niet reageren.
in mijn wagen is lane assist actief bijsturen om binnen de lijnen te blijven.
Dit pietje precies wou dat gewoon delen om dat er een wereld van verschil is tussen lane assist en zelfrijdende wagen. Maar dat is misschien te pietje precies... :thumbsdown:

Mario

Post by Mario »

Koeno wrote: 08 Sep 2025 08:45 Dit pietje precies zal in't vervolg gewoon niet reageren.
Dit pietje precies wou dat gewoon delen om dat er een wereld van verschil is tussen lane assist en zelfrijdende wagen. Maar dat is misschien te pietje precies... :thumbsdown:
excuus als het verwijtend overkwam, was eerder ironisch bedoeld (en dan nog voor een stuk ook t.o.v. mezelf omdat ikzelf lang niet mee ben met dergelijke snufjes); had er misschien beter een emoticonnetje achter gezet
enfin, zie zelf maar wat je doet

Jopet

Post by Jopet »

Koeno wrote: 08 Sep 2025 08:45 Dit pietje precies zal in't vervolg gewoon niet reageren.
Ik denk niet dat dit 'pietje precies' zozeer op jouw bedoeld was Koeno maar eerder op mij omdat ik nog meer het verschil tussen de systemen probeerde uit te leggen...

Lane assist bestaat volgens de verschillende merken uit verschillende systemen, de ene geeft een biepje, andere trillen aan het stuur, andere sturen actief tegen, bij de ene moet je de lijn overschrijden, de andere doet die het al op de streep en sommigen zelfs nog voor je de streep raakt, dus echt "één lijn" kun je daar niet in trekken :thumbsup:

F M

Post by F M »

Wel Koeno, je noemt het geen zelfrijdende auto, maar uiteindelijk doet ie dat wel dankzij die actieve lane assist.

Maar ik heb gevonden hoe ik die af kan zetten. Nu rij ik enkel nog met adaptieve cruise control. Dat bevalt me wel veel beter dan ik verwachtte. :thumbsup:

duibhce Kaelann

Mario wrote: 08 Sep 2025 08:43 kan mij maar moeilijk voorstellen dat zoiets mij echt zou aanstaan
ik heb het wel leren appreciëren. Vooral op de autostrade. In de file, maar ook bij vlot verkeer.

Werkt zeker nog niet perfect. Je moet het stuur wel steviger vasthouden dan ik zelfs gewend ben wanneer ik zelf aan het sturen ben. Anders komt het systeem al snel klagen. Af en toe krijgt de adaptive cruise control het ook -zonder enige aanleiding- in zijn gedacht dat de snelheidslimiet is veranderd. Dan gaat die aan 120 ineens in de remmen. Da's wel irritant, maar houd je tegelijk ook aandachtig :lol:

Waar ik nog geen vrede mee genomen heb, is het automatisch parkeren. Daar kan mijn innerlijke control freak nog niet mee om.

TRooPER

Post by TRooPER »

duibhce Kaelann wrote: 10 Sep 2025 08:05
Mario wrote: 08 Sep 2025 08:43 kan mij maar moeilijk voorstellen dat zoiets mij echt zou aanstaan
. Af en toe krijgt de adaptive cruise control het ook -zonder enige aanleiding- in zijn gedacht dat de snelheidslimiet is veranderd. Dan gaat die aan 120 ineens in de remmen. Da's wel irritant, maar houd je tegelijk ook aandachtig :lol:

en dat plotse remmen is nog irritanter en gevaarlijker voor de auto's die achter u komen (en geen 'assist' gebruiken), en er totaal geen reden is om plots te remmen.
Heb al gelezen van mensen wiens auto aan 120 plots , zomaar zonder enige 'menselijke' reden een noodstop deed. Met als gevolg de auto achterop ingereden. Was zelfs discussie met 'garage' - verzekering wiens fout het is.

Nee, persoonlijk geen voorstander van te veel 'assist', er zijn teveel variabelen op onze te drukke wegen met teveel obstakels.
Ja, voor lange 'cruise' wegen kan dit zeker werken.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Muug

Post by Muug »

TRooPER wrote: 10 Sep 2025 11:28 Nee, persoonlijk geen voorstander van te veel 'assist', er zijn teveel variabelen op onze te drukke wegen met teveel obstakels.
Zeer goede opmerking. Op de Amerikaanse en Canadese wegen bvb daar is extreem weinig verkeer (buiten de steden natuurlijk) en ook nauwelijks tot geen bebouwing erlangs. Daar is toch het realistischer om een zelfrijdende auto zelf te laten rijden.
Hier daarentegen :pillepalle: Het aantal beslissingen die we hier per 100 meter moeten nemen is aanzienlijk hoger! En ik spreek uit ervaring, da's altijd beter. En iemand gelijk Jopet die daar ook al veel gereden heeft, zal dat mogelijks kunnen beamen. De beslssingsdichtheid - om maar eens een nieuw begrip uit te vinden - ligt daar tientallen keren lager dan hier. Dus een pak minder variabelen waarover die zelfrijdende software moet beslissen.

F M

Post by F M »

Dat kan ik 100% beamen.

Een andere opmerking over rijden in de USA: ik hou me de ganse tijd aan de maximum snelheid, gezien het aantal politieauto's. We hebben al een pak auto's langs de weg gezien met een flikkerende flikauto erachter. En toch worden we constant voorbijgestoken... I don't get it.

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 10 Sep 2025 16:23
TRooPER wrote: 10 Sep 2025 11:28 Nee, persoonlijk geen voorstander van te veel 'assist', er zijn teveel variabelen op onze te drukke wegen met teveel obstakels.
iemand gelijk Jopet die daar ook al veel gereden heeft, zal dat mogelijks kunnen beamen
Inderdaad, je hebt lange cruise wegen zoals onderstaande, foto genomen in de Mojave woestijn op weg naar Death Valley waar we een half uur reden zonder iemand te kruisen en waar zo'n systemen meer dan welkom zijn.... :ricky:

Image

Maar dan zijn er ook straten waar ik zo'n systeem toch niet teveel zou vertrouwen zoals hier in Lombard Street te San Francisco :shock:
Toen mochten we er nog door rijden, nu is de straat afgesloten voor doorgaand verkeerd omdat er boven files ontstonden van wachtende toeristen die naar beneden wilde rijden :o .

Image

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Ik zou zo'n echte zelfrijdende auto ne keer willen zien rijden in een Afrikaanse hoofdstad, waar er de facto geen regels bestaan (behalve recht van de brutaalste, grootste). Waar iedereen de andere probeert af te snijden of weg te drukken op elk rond punt... Plus honderden brommertjes die zich ertussen en ervoor wringen. Zes rijen naast mekaar waar er twee zijn voorzien. En niemand wil de andere voorlaten :devil:
Overal spookrijders die putten in hun baanvak ontwijken, enz enz.

Ik denk dat die geen 100meter ver geraakt :mrgreen:

To be fair, de meeste toeristen durven óók niet zelf te rijden.

Jopet

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 11 Sep 2025 22:19 Ik zou zo'n echte zelfrijdende auto ne keer willen zien rijden in een Afrikaanse hoofdstad, waar er de facto geen regels bestaan (behalve recht van de brutaalste, grootste). Waar iedereen de andere probeert af te snijden of weg te drukken op elk rond punt... Plus honderden brommertjes die zich ertussen en ervoor wringen. Zes rijen naast mekaar waar er twee zijn voorzien. En niemand wil de andere voorlaten :devil:
Overal spookrijders die putten in hun baanvak ontwijken, enz enz.

Ik denk dat die geen 100meter ver geraakt :mrgreen:

To be fair, de meeste toeristen durven óók niet zelf te rijden.
Inderdaad, ik denk dat zo'n systemen enkel werken wanneer er duidelijke regels zijn, verkeerslichten, afbakeningen van de banen enz... Ook maken deze systemen gebruik van GPS, dus moet dat ook goed ontwikkeld zijn.
Hieronder zie je zo'n voorbeeld zoals TuttoTerreno bedoeld, maar die heb je eigenlijk overal, in veel Aziatische steden is het soms ook een mierennest aan mopets en zo en probeer daar dan maar met de zelfrijdende auto tussen te laveren.....

https://www.youtube.com/embed/UEIn8GJIg ... b8ild4tNdE

Muug

Post by Muug »

Zo rijden moet je óók leren. 8-)

F M

Post by F M »

In Leuven gaan ze expermenteren met 2 zelfrijdende bussen. Voorlopig nog zonder passagiers.

duibhce Kaelann

F M wrote: 16 Sep 2025 01:24 In Leuven gaan ze expermenteren met 2 zelfrijdende bussen. Voorlopig nog zonder passagiers.
misschien moeten ze eerst wat experimenteren met veiligere voetgangersdoorstroming rond de bushaltes aan het station :dontknow:

Post Reply