Kerels in Kremland

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
zappa

Re: Koersen in Kremland

Post by zappa »

F M wrote: 26 Sep 2025 19:30
Blackbert wrote: 17 Sep 2025 06:30 Husavik. Mooi stadje aan de fjord. Ze claimen ook 98% zekerheid dat je een walvis te zien krijgt als je op 1 van hun boten mee de zee opgaat. 2 of 3 keer een stukje rug van z'n beest dat komt ademen zal ook meetellen, en dat is weg voor je een foto kan maken.
Yep, wij hebben ons zo laten vangen :lol:

(Sorry dat ik nu zo uitvoerig reageer. Ik ben zelf net terug thuis van mijn USA-reis, en nu heb ik tijd en gelegenheid om jullie reis een heel klein beetje te vergelijken met die van mij, 15 jaar geleden.)
Wel wij hebben ook walvissen gevangen, op de foto natuurlijk :mrgreen: Maar het was een memorable ervaring, ook een moment om te kijken en te beleven ipv met dat gaatje voor je oog op 't knopje te duwen :grin: Op een redelijk grote boot = vele groter dan dienen in Jaws :mrgreen: :mrgreen: (de film zou anders uitgedraaid zijn :lol: ) Maar wat een wendbaar schip was me dat, je moest je vasthouden, zo driften op de golven, voor gij en die bultruggen het wisten zat die boot in de andere richting naar waar de walvissen zwommen!

Maar de aller aller belangrijkste reden naast kijken, beleven oké maar de gedachte dat hoe meer er met toeristen op foto seafari gegaan wordt, hoe minder er op die walvissen gejaagd wordt, al ieder jaar heeft IJsland beslist om geen walvissen af te schieten, en de inkomsten van walvis toerisme en de dieren die niet wegduiken uit schrik als een boot langs komt, daardoor meer van dichtbij te zien zijn, zal daar zeker mee te maken hebben.
sig nature

Muug

Re: Kerels in Kremland

Post by Muug »

Nog een kleine anekdote achteraf. Volgens mijn verzekeringsmakelaar was ik voor Ijsland verzekerd. Ook bij pech op de binnenwegen. Zelfs bij panne in water. Blackbert had me twee weken voor het vertrek toch met enige aandrang geadviseerd de makelaar te vragen om het toch nog eens na te vragen bij het hoofdkantoor van de maatschappij.
Guess what.
Woensdag tijdens de heenreis, ergens ter hoogte van de Faroer, verscheen een mailtje van mijn makelaar met daarin de boodschap dat Ijsland geen deel is van Europa en dus ben ik niet verzekerd! Maar, omdat ze mij verkeerd geadviseerd hadden, hadden ze mij op hun kosten voor Ijsland verzekerd. :rayof:
Merci Bert. ;)

Blackbert

Post by Blackbert »

Aansluitend: Één van die Zwitserse KTMs werd uit de highlands getakeld voor dik 3000€. Die mens was content dat de verzekering dat betaalde.
what would Tom do?

Blackbert

Post by Blackbert »

Oh, nog even terzijde: in 2 weken geen enkele keer in een fîle terechtgekomen.
what would Tom do?

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote: 27 Sep 2025 13:55 Oh, nog even terzijde: in 2 weken geen enkele keer in een fîle terechtgekomen.
da moet zalig zijn! :ricky:

F M

Post by F M »

Muug wrote: 27 Sep 2025 10:51 de boodschap dat Ijsland geen deel is van Europa
Huh?
I am confused. Oh no, maybe not!

Blackbert

Post by Blackbert »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/26 ... rme-kerst/

Ze overwegen stilaan een referendum over een naamsverandering.
what would Tom do?

den Bullet

Post by den Bullet »

Huh?
[/quote]

IIsland is wel deel van Europa;
Is geen lid van de Europese Unie (Denemarken wel);
Maakt geen deel uit van de shengenlanden en dat zou een bezwaar zijn voor de verzekering, maar blijkbaar is die dus wel geldig in IJsland ;)
https://www.autogids.be/auto-advies/ver ... -bent.html

Blackbert

Post by Blackbert »

den Bullet wrote: 27 Dec 2025 09:59
Huh?
IIsland is wel deel van Europa;
Is geen lid van de Europese Unie (Denemarken wel);
Maakt geen deel uit van de shengenlanden en dat zou een bezwaar zijn voor de verzekering, maar blijkbaar is die dus wel geldig in IJsland ;)
https://www.autogids.be/auto-advies/ver ... -bent.html
[/quote]
Geografisch wel. geologisch, de helft ongeveer. ;)
Maar uw groene kaart gaat over uw BA polis, waar is er dekking in geval van een ongeval.

Wij zochten een reisverzekering met dekking om de moto en onszelf te repatriëren uit de highlands.
Tijdelijke verzekering: noppes, allemaal met jaarcontracten. Lezen van de bijzondere voorwaarden leverde meestal nog uitsluitingen op (oa: voertuig mag max 10 jaar oud zijn) voor wat we nodig hadden, of dubbelzinnigheden.
Uiteindelijk een AG jaarcontract via Touring gevonden, niet bij AG zelf, waar alles in zat. "Als je ons kan bellen kunnen we u komen halen" was de uitleg. Maw, als er geen gsm bereik is heb je pech. Maar we waren daar nooit alleen, dus dat was goed genoeg voor mij. Iemand kan altijd doorrijden tot er bereik is.
what would Tom do?

Koeno

Post by Koeno »

'k Zou willen zeggen, 't heeft mij bloed zweet en tranen gekost... Maar da's dan misschien wat overdreven...
ik ben uiteindelijk door mijn filmmaterial geraakt... Jo heeft misschien nog wat extra materiaal als zijn NAS kan gereanimeerd worden...

Blackbert

Post by Blackbert »

Nice, ik kom daar zelfs in voor. :mrgreen:
maar toch, scheelde er iets aan die camera op dag 3? De wonderen der natuur huppelen zo snel door beeld?
what would Tom do?

F M

Post by F M »

Muug wrote: 14 Sep 2025 16:57 Donderdag 14/8.
Op een schandalig vroeg uur moesten we uit onze nest. Een volle nest, want vier motards bij elkaar in een kleine kajuit, da's iets gelijk Tetris, maar dan niet met blokskes maar met 4 grote menschen, diverse tanktassen, roltassen, Groote Mootorlaarzen, motorhelmen, pyjama's etc etc. Niet evident!
Ik geloof daar niet veel van, als ik dit youtubefilmpje gezien heb. Vanaf 8:55 zien we de 'kajuiten' die beschikbaar zijn op die boot:
https://www.youtube.com/watch?v=cya7agebgv4&t=2287s
:mrgreen:

petervdc

Post by petervdc »

Heerlijk !!!!

Dankjewel voor alle info foto's verhalen, olala :rayof: :rayof:
Keep going

Koeno

Post by Koeno »

F M wrote: 27 Dec 2025 23:10 Ik geloof daar niet veel van, als ik dit youtubefilmpje gezien heb. Vanaf 8:55 zien we de 'kajuiten' die beschikbaar zijn op die boot:
https://www.youtube.com/watch?v=cya7agebgv4&t=2287s
:mrgreen:
Amai, dus een 2 persoons kajuit is even groot als een 4 persoons kajuit... damn....

Muug

Post by Muug »

Koeno, met vier in zo'n 2persoonsbed, nee dank u. :lol:

Da meiske moet goed gesponsord zijn, om zo voor haar eigen zo'n kamer te reserveren. Mét ruit zelfs. :shock: 't is ook wel een babbelkous precies. :? Nu praat ik ook wel tegen mijn eigen als ik aan 't sleutelen ben, 't helpt voor de concentratie, maar om zo constant tegen een bakske te staan lullen (gelijk zovelen tegenwoordig :roll: ) blijf ik een uitermate vreemde vrijetijdsbesteding vinden. Maar allez, ze rijdt met een 450 Himalayan, dus ik ga 't door de vingers zien. :grin:

Blackbert

Post by Blackbert »

Muug wrote: 02 Jan 2026 11:39 Koeno, met vier in zo'n 2persoonsbed, nee dank u. :lol:
Baneegij, 2 in dat bed en 2 op de grond, zoals in Leuven Centraal :ugeek:
Da meiske moet goed gesponsord zijn, om zo voor haar eigen zo'n kamer te reserveren. Mét ruit zelfs. :shock: 't is ook wel een babbelkous precies. :? Nu praat ik ook wel tegen mijn eigen als ik aan 't sleutelen ben, 't helpt voor de concentratie, maar om zo constant tegen een bakske te staan lullen (gelijk zovelen tegenwoordig :roll: ) blijf ik een uitermate vreemde vrijetijdsbesteding vinden. Maar allez, ze rijdt met een 450 Himalayan, dus ik ga 't door de vingers zien. :grin:
Veel te veel gebabbel zonder echt iets te zeggen idd. En ook: kajuit met ruit, fleske boebels, wifipakket, ... Sugardaddy zijn kredietkaart gevonden zeker? Aan de andere kant, het vervolg op Ijsland: ze deed het tegengestelde van wat wij deden: gaan rondkijken naar vanalles. Kan ook leuk zijn, maar voor je 't weet is die boot daar terug ...
what would Tom do?

Muug

Post by Muug »

Smyril Line heeft de overzet effectief gesponsord. :thumbsup:
Het is een talent, zonder twijfel.

F M

Post by F M »

Blackbert wrote: 19 Jan 2025 14:46 Westfjord diamant: F622. Vanaf Pingeyri, rond het schiereiland. Eerst op de rand van de klif, dan naar beneden tot aan de zee. Of in de zee, als je geen rekening hield met de getijden. Een stukje over een keienstrand met rechts de zee en links de klif. De doodsakker, maar dan voor watjes.
Jullie zijn zo ver niet geraakt. Als je het verschrikkelijke Engels van deze Hollander verdragen, kan je hier zien wat jullie hadden kunnen zien:
https://youtu.be/_lAgOP90T_0?si=9OZSQvcM5SYJMay7

Blackbert

Post by Blackbert »

Ik zie dat het slechter weer is en het ballenbad genaamd 'weg' er wat ruwer bij ligt.
Ik zie hem van die weg afgaan om die grotere stenen te ontwijken. Die waren er niet bij onze doortocht.
Maar ik moet uw stelling tegenspreken, wij zijn daar in 1 keer overheen gehobbeld. Maar we hadden natuurlijk geen drone bij, enkel een kodakske.

De aanloop naar zijn mistake
Image
En terugkijkend
Image
what would Tom do?

F M

Post by F M »

Aha, ik heb dat precies gemist in jullie verslag.

Respect dat jullie dat gedaan hebben! :thumbsup:

Post Reply