Bye Bye Hyundai, welcome Hyundai....

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
Jopet

Bye Bye Hyundai, welcome Hyundai....

Post by Jopet »

Door in september een testrit te doen met de Mazda 6E is de goesting in een volledig elektrische auto alleen maar groter geworden. Ik rij heel veel korte afstanden en doe eigenlijk maar 1 X per jaar een grote afstand. Dus waarom dan geen elektrische auto dacht ik.

Helaas door 2 slechte knieën is de nochtans mooie en zeer correct geprijsde Mazda snel afgevallen als keuze, liever een wat hogere instap dus.

Dan maar enkele testritten gedaan met o.a. Skoda Enyaq Coupé/Elroq, Cupra Tavascan, Ford Capri (alle 4 hetzelfde VW chassis en elek. motoren), Xpeng G6 en Peugeot 3008/5008.
Wat vond ik belangrijk, goed uitgerust zowel qua luxe als veiligheidsvoorzieningen, veel koppel en ook liefst niet minder vlot vooruit gaan dan de Tucson nu.

De Ford viel eigenlijk redelijk snel af, ten eerste is dit geen Capri en het interieur beviel me niet echt, de Skoda's waren goed maar een beetje saai afgewerkt met alles op zijn plaats, maar vooral de Enyaq Coupé kwam vrij duur voor de dag, Elroq viel nog redelijk goed mee, die was idem uitgerust bijna 10.000 € goedkoper uit dan de Enyaq Coupé en als je weet dat de binnenruimte dezelfde is maar enkel de koffer ruimer is dan begrijp ik het prijsverschil absoluut niet. Ook het prijsverschil van 6.000€ tussen de 60 en 85 is onbegrijpelijk (grotere batterij en iets betere range en prestaties dus). Bvb in Nederland en Duitsland is dit nauwelijks 3.000€. Uitleg van de verkoper, in de Enyaq kopen ze toch bijna allemaal de 85 waarom zouden we die dan goedkoper moeten maken :shock: Tjah... dat was nu niet het antwoord dat ik verwacht had.
De Tavascan vond ik wel een mooie wagen, maar het interieur is nogal gewaagd, de dochters waren er direct verliefd op maar ik vreesde vooral dat het een interieur is waar je snel op uitgekeken bent en ook Cupra is niet bepaald de goedkoopste.

Xpeng G6 is een zeer ruime wagen en leuk om mee te rijden, alles er op en eraan behalve fysieke knoppen, 0 knoppen net zoals in een Tesla (die ik niet bekeken heb trouwens). Zijn verhouding qua prijs/uitrusting/ruimte/supersnel opladen zijn bijna onklopbaar door de gevestigde merken. Maar de grote vraag bij die Chinese merken is, zullen ze wel blijven bestaan, wat als er iets aan is binnen enkele jaren, ze hebben dan wel een distributiecentrum in Amsterdam maar hoe goed is dit uitgerust.... Dus dit risico durfde ik niet te nemen.

Beter geprijsd waren de toffe Peugeots, qua model en interieur was dit voor ons "de auto", de 3008 is niet zo heel ruim achterin maar de 5008 dan wel weer, maar, er was een grote maar, van alle geteste auto's was dit de minst krachtige, voelde zelfs minder krachtig aan dan mijn Tucson, zowel in optrekken als in hernemingen. Op zich geen probleem, dan nemen we de krachtigere AWD met 325pk, qua prijs viel dat wel mee 2600€ extra, dat had ik er wel voor over, maar hier was opeens de 2de maar, bij de AWD zowel in de 3008 als in de 5008 kun je geen trekhaak krijgen, de wagens zijn daarvoor niet gehomologeerd :thumbsdown: Dus heel teleurgesteld hebben we de Peugeot garage verlaten wat de trekhaak is wel een must voor ons :cry: .

Heel de tijd had ik eigenlijk niet gekeken naar de Hyundai Ioniq 5, dat plastiek rond de wielbogen en zo in zwart of zilver vond ik niet zo mooi, idem bij de Toyota BZ4X, ook veel plastiek rond de wielen.
Nu komt er volgend jaar een update van die BZ4X waarin dat zwart plastiek in het zwart gespoten wordt wat het op zich wel aantrekkelijker maakt.

Opeens zie ik foto's passeren van de Ioniq 5 N-Line, owla zeg ik tegen mijn vrouw, kijk hier nu eens, net zoals mijn Tucson is al dat plastiek mee gespoten of in carrosserie kleur of in glossy black. Opeens veranderde mijn indruk over de Ioniq 5 helemaal, dat beetje verf doet heel wat aan het uiterlijk van de auto. Nu vind ik het opeens wel een aantrekkelijke auto.
Dus vorige week een afspraak gemaakt met m'n dealer, een testrit gedaan die mij wel beviel, het interieur is niet het meest spectaculaire, wel heel ruim en correct afgewerkt, alles is ook aanwezig, ook veel fysieke knoppen :rayof: . Er zit zelfs een 220v prieze in om bvb een stofzuiger of koffiezetapparaat of dergelijke tot 3,6kw op aan te sluiten. En daarom dan maar een offerte gevraagd. Maar ondanks dat ik reclame gekregen had in mijn mailbox met serieuze kortingen op de auto kwamen we van een kale reis thuis, die grote kortingen is enkel bij een financiële Renting of operationele leasing, waar je als BTW klant enkel kunt van profiteren wanneer je volledig zelfstandig bent, niet in bijberoep zoals ik. Dus kwam die prijsofferte 5.000€ duurder uit dan verwacht en vond ik de overname van de Tucson maar +/-. Ik heb dan ook aan de verkoper gevraagd welke argumenten hij naar voor kan brengen waarom ik 5.000 € meer zou uitgeven dan bij de concurrentie voor deze Ioniq 5. Die kon hij mij niet geven.... Dus viel Hyundai af bij mij.
2 Dagen later krijg ik echter een telefoon van de verkoper, of ik niet nog eens wil langskomen, dat hij mij betere voorwaarden kan bieden die ik volgens hem wel oké zal vinden.
Dus toch maar eens gaan luisteren, 5.320 € extra korting, en ook nog eens 1.380 € meer overname, of een 6700 € goedkopere offerte dan enkele dagen voordien. Nu blijkt dat Hyundai deze week beslist heeft voor het salon geen onderscheid meer te maken tussen de soorten zelfstandigen, iedereen met een BTW nummer krijgt nu de hoogste korting, enkel bij aankoop van meer dan 10 voertuigen zijn er nog andere prijzen. Opeens was de offerte mooi binnen ons vooropgestelde budget en heb ik zelfs besloten om voor de AWD te gaan, met zijn 325 pk en 605 Nm moet deze auto ons toch vlot van de ene 30 zone naar de andere 30 zone kunnen brengen ... :whistling: Ook het Vision pack met o.a. glazen dak en relax zetels hebben we er bijgenomen, ik heb graag veel licht in het interieur. Nog een plus punt is dat de Ioniq 5 op de 800 volt techniek werkt wat opladen bijna dubbel zo snel maakt als de wagens uit bvb de VW familie, op voorwaarde dat je een snellader vind zou die ongeveer 100km bijladen per 5 minuten, of van 10 tot 80% in 18min, goed voor +/- 350km.

Dus zo zal onze Hyundai Ioniq Balance N-line AWD er ongeveer uit zien, in februari zal die geleverd worden :ricky:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

zappa

Re: Bye Bye Hyundai, welcome Hyundai....

Post by zappa »

Proficiat
Last edited by zappa on 30 Dec 2025 22:30, edited 1 time in total.
sig nature

Blackbert

Post by Blackbert »

2 maanden dus om dat stuur naar de andere kant te krijgen? :mrgreen:

Over de kwaliteit en na-verkoop zaken van de Chinezen zou ik mij precies geen zorgen maken. Al die auto- en motorbouwers zijn geen alibaba of temu, die zijn er om kwaliteit te leveren en te blijven. Het ziet er eerder naar uit dat de Europese merken in de problemen zitten. Op hun gat blijven zitten, knutselen om de Euronormen toch te halen met veel te dure auto's en nu ze het gele gevaar overal rondom zich zien, panieklobbyen om tijd te kopen.

Hyundai en Kia. Geen slechte keuze denk ik. Lange garantie, goeie designers die niet meegaan in de transformer mode.
what would Tom do?

Schussboelie

Post by Schussboelie »

Goeie keuze!
Ik heb een jaar met z'n broertje, de Kia EV6 rondgereden en was daar eigenlijk heel tevreden van, genoeg voor me om me helemaal te overtuigen van het comfort van elektrisch rijden.
Enige specifieke reden waarom je de Hyundai over de Kia gekozen hebt?
Heb je de Kia überhaupt overwogen?
Jopet wrote: 28 Dec 2025 19:10Dus zo zal onze Hyundai Ioniq Balance N-line AWD er ongeveer uit zien, in februari zal die geleverd worden

Image
Ik hoop alleen dat ze je stuur aan de andere kant zetten...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Jopet

Post by Jopet »

Schussboelie wrote: 29 Dec 2025 08:27 Enige specifieke reden waarom je de Hyundai over de Kia gekozen hebt?
Heb je de Kia überhaupt overwogen?
Neen, niet gaan kijken bij Kia, zeker niet vanwege de techniek want die is natuurlijk identiek aan de Ioniq 5 maar de EV 6 is toch weer wat lager dan de Ioniq, zo'n 6 cm. Die EV6 zit zowat tussen sedan en SUV modellen. Ik had wel eens uit interesse de auto geconfigureerd en kwam ook 5.000€ duurder en uit dan de Ioniq 5 en uit het verleden weet ik dat je bij Kia minder korting krijgt dan bij Hyundai, das ook de reden dat ik nu met een Tucson rij en niet met de Sportage, en in 2018 had ik gekeken voor de Stinger en is het de Opel Insignia GSi geworden (toen deden mijn knieën nog normaal :roll: ) Dus deze keer besloten om niet bij Kia langs te gaan.
Heel effe nog overwogen om naar de nieuwe EV5 te gaan kijken maar op dit moment hebben ze enkel de 218pk versie die toch ietsje zwakker presteert dan de Ioniq 5 met 228pk, laat staan dat ik dan de vergelijking zou maken met de AWD die ik nu gekozen heb. De prijs is dan wel weer concurrentieel, duidelijk goedkoper dan de EV6.

BTW in 2012 heb ik een niet zo goede ervaring gehad met de Kia Sportage, ik had toen een nieuwe Kia Sportage 2.0 automaat gekocht en dit was een ramp om mee te rijden, de combinatie benzine automaat was ronduit zwak, ondanks de 2.0 en 163pk kon ik op de E40 tussen Brugge en Veurne niet in 6de versnelling blijven rijden, elke bult of brug schakelde die terug, ik ben toen ook naar de Dolomieten gereden met de moto op de aanhanger en heb meer in 4de en 5de gereden op de autosnelweg dan in 6de, en dan spreken we nog niet over het verbruik, nauwelijks onder de 10l. te krijgen ondanks dat ik bij wijze van spreken met een ei onder mijn gaspedaal reed. Na slecht 10 maanden heb ik de auto weer verkocht, mijn eigen dealer had zelfs geen interesse in overname van deze auto.... dat zegt genoeg hé. Nu had ik de Hyundai in dezelfde motorisatie moeten kopen had ik hetzelfde probleem gehad, die atmosferische motor had gewoon onderin geen kracht/koppel genoeg, de opvolger in 2015 met de 1600 + turbo loste dit probleem op.

I.v.m. het stuur rechts, wel dat is gemakkelijk als we naar Australië, Nieuw-Zeeland, Fiji, India, Japan, Thailand, Maleisië, Indonesië, Hongkong, Zuid-Afrika, Kenia, Zimbabwe, de Caribische eilandstaten zoals Jamaica en Barbados en naar Suriname en Guyana in Zuid-Amerika willen rijden.... Oh ja en naar het VK en Ierland ook natuurlijk, was dat bijna vergeten 🤣😂🤣
Neen foto's waren enkel ter illustratie, vond geen mooie foto's met het stuur links ;)

F M

Post by F M »

Proficiat, Jo. Hopelijk heb je er veel plezier aan. Ik neem aan dat je ook een laadpaal thuis hebt?
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet

Post by Jopet »

F M wrote: 29 Dec 2025 16:18 Proficiat, Jo. Hopelijk heb je er veel plezier aan. Ik neem aan dat je ook een laadpaal thuis hebt?
Nog niet, dat is de bedoeling, van maart tot oktober heb ik electriek op overschot, bedoeling is wanneer mijn thuisbatterijen vol zitten dat het overschot ipv op het net naar de auto zou gaan, in principe zou ik dan toch minstens ruim een half jaar op zonne-energie moeten kunnen rijden :ricky:

Mario

Post by Mario »

allee, veel (en lang) plezier ermee
qua design (carrosserie bedoel ik) vind ik dit model een van de meer te pruimen volledig elektrische auto's
het interieur had ik nog niet gezien, maar vind ik afgaand op de foto's die je post, niets bijzonders, maar da's uw probleem niet :grin: (denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nog helemaal niet gewoon ben aan de interieurs van volledig elektrische wagens; puber in de jaren '80: veel knoppen en verklikkerlichtjes en wijzers wil ik :lol: )
die packs die je beschrijft lijken wel interessant :)

Jopet

Post by Jopet »

Mario wrote: 04 Jan 2026 12:48 denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nog helemaal niet gewoon ben aan de interieurs van volledig elektrische wagens; puber in de jaren '80: veel knoppen en verklikkerlichtjes en wijzers wil ik :lol:
die packs die je beschrijft lijken wel interessant :)
Wel Mario, het interieur ziet er inderdaad wat braaf uit, niets flashy zoals bvb de Cupra Tavascan of zo mooi als de Peugeot 3008/5008, MAAR er zijn wel verschillende rijen met diverse knoppen (en zelfs 2 draaiknoppen), onder het scherm o.a. voor de radio, navigatie, temperatuur enz. en dan ook een paar op de "verschuifbare" middenconsole voor o.a. stoel verwarming/ventilatie, stuurverwarming en camera's, ook naast het stuur links onder enkele knoppen voor o.a. koffer, laadklep enz. Dus eigenlijk best wel veel knoppen aanwezig voor een elektrische auto.

Wat de uitrusting betreft kan ik alleen maar zeggen dat die meer dan compleet is, je zal maar weinig kunnen opnoemen dat niet aanwezig is, 800V-batterijsysteem voor ultrasnel laden, warmtepomp, V2L met 220v stopcontact tot 3,6 kw in het interieur, semi autonoom rijden, automatisch in of uit parkeren van buitenaf met druk op sleutel of via GSM, enz enz enz

Muug

Post by Muug »

Knoppen zijn inderdaad belangrijk, je kan die vinden via "muscle memory" :thumbsup:

Blackbert

Post by Blackbert »

Muug wrote: 12 Jan 2026 09:34 Knoppen zijn inderdaad belangrijk, je kan die vinden via "muscle memory" :thumbsup:
Inderdaad. Zelfs de EU politici zijn onlangs tot die conclusie gekomen.
what would Tom do?

Jopet

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 12 Jan 2026 12:28 Inderdaad. Zelfs de EU politici zijn onlangs tot die conclusie gekomen.
Van EU politici gesproken, we gaan dinsdag eens naar Straatsburg om te gaan klappen met een paar van die politici, we zijn uitgenodigd met het ETF om te gaan praten over de uitbuiting van de onderaannemers in de transport.

Post Reply