Helaas door 2 slechte knieën is de nochtans mooie en zeer correct geprijsde Mazda snel afgevallen als keuze, liever een wat hogere instap dus.
Dan maar enkele testritten gedaan met o.a. Skoda Enyaq Coupé/Elroq, Cupra Tavascan, Ford Capri (alle 4 hetzelfde VW chassis en elek. motoren), Xpeng G6 en Peugeot 3008/5008.
Wat vond ik belangrijk, goed uitgerust zowel qua luxe als veiligheidsvoorzieningen, veel koppel en ook liefst niet minder vlot vooruit gaan dan de Tucson nu.
De Ford viel eigenlijk redelijk snel af, ten eerste is dit geen Capri en het interieur beviel me niet echt, de Skoda's waren goed maar een beetje saai afgewerkt met alles op zijn plaats, maar vooral de Enyaq Coupé kwam vrij duur voor de dag, Elroq viel nog redelijk goed mee, die was idem uitgerust bijna 10.000 € goedkoper uit dan de Enyaq Coupé en als je weet dat de binnenruimte dezelfde is maar enkel de koffer ruimer is dan begrijp ik het prijsverschil absoluut niet. Ook het prijsverschil van 6.000€ tussen de 60 en 85 is onbegrijpelijk (grotere batterij en iets betere range en prestaties dus). Bvb in Nederland en Duitsland is dit nauwelijks 3.000€. Uitleg van de verkoper, in de Enyaq kopen ze toch bijna allemaal de 85 waarom zouden we die dan goedkoper moeten maken
De Tavascan vond ik wel een mooie wagen, maar het interieur is nogal gewaagd, de dochters waren er direct verliefd op maar ik vreesde vooral dat het een interieur is waar je snel op uitgekeken bent en ook Cupra is niet bepaald de goedkoopste.
Xpeng G6 is een zeer ruime wagen en leuk om mee te rijden, alles er op en eraan behalve fysieke knoppen, 0 knoppen net zoals in een Tesla (die ik niet bekeken heb trouwens). Zijn verhouding qua prijs/uitrusting/ruimte/supersnel opladen zijn bijna onklopbaar door de gevestigde merken. Maar de grote vraag bij die Chinese merken is, zullen ze wel blijven bestaan, wat als er iets aan is binnen enkele jaren, ze hebben dan wel een distributiecentrum in Amsterdam maar hoe goed is dit uitgerust.... Dus dit risico durfde ik niet te nemen.
Beter geprijsd waren de toffe Peugeots, qua model en interieur was dit voor ons "de auto", de 3008 is niet zo heel ruim achterin maar de 5008 dan wel weer, maar, er was een grote maar, van alle geteste auto's was dit de minst krachtige, voelde zelfs minder krachtig aan dan mijn Tucson, zowel in optrekken als in hernemingen. Op zich geen probleem, dan nemen we de krachtigere AWD met 325pk, qua prijs viel dat wel mee 2600€ extra, dat had ik er wel voor over, maar hier was opeens de 2de maar, bij de AWD zowel in de 3008 als in de 5008 kun je geen trekhaak krijgen, de wagens zijn daarvoor niet gehomologeerd
Heel de tijd had ik eigenlijk niet gekeken naar de Hyundai Ioniq 5, dat plastiek rond de wielbogen en zo in zwart of zilver vond ik niet zo mooi, idem bij de Toyota BZ4X, ook veel plastiek rond de wielen.
Nu komt er volgend jaar een update van die BZ4X waarin dat zwart plastiek in het zwart gespoten wordt wat het op zich wel aantrekkelijker maakt.
Opeens zie ik foto's passeren van de Ioniq 5 N-Line, owla zeg ik tegen mijn vrouw, kijk hier nu eens, net zoals mijn Tucson is al dat plastiek mee gespoten of in carrosserie kleur of in glossy black. Opeens veranderde mijn indruk over de Ioniq 5 helemaal, dat beetje verf doet heel wat aan het uiterlijk van de auto. Nu vind ik het opeens wel een aantrekkelijke auto.
Dus vorige week een afspraak gemaakt met m'n dealer, een testrit gedaan die mij wel beviel, het interieur is niet het meest spectaculaire, wel heel ruim en correct afgewerkt, alles is ook aanwezig, ook veel fysieke knoppen
2 Dagen later krijg ik echter een telefoon van de verkoper, of ik niet nog eens wil langskomen, dat hij mij betere voorwaarden kan bieden die ik volgens hem wel oké zal vinden.
Dus toch maar eens gaan luisteren, 5.320 € extra korting, en ook nog eens 1.380 € meer overname, of een 6700 € goedkopere offerte dan enkele dagen voordien. Nu blijkt dat Hyundai deze week beslist heeft voor het salon geen onderscheid meer te maken tussen de soorten zelfstandigen, iedereen met een BTW nummer krijgt nu de hoogste korting, enkel bij aankoop van meer dan 10 voertuigen zijn er nog andere prijzen. Opeens was de offerte mooi binnen ons vooropgestelde budget en heb ik zelfs besloten om voor de AWD te gaan, met zijn 325 pk en 605 Nm moet deze auto ons toch vlot van de ene 30 zone naar de andere 30 zone kunnen brengen ...
Dus zo zal onze Hyundai Ioniq Balance N-line AWD er ongeveer uit zien, in februari zal die geleverd worden