Verplichte tweedehandskeuring afgeschaft vanaf 1 september

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Jopet

Verplichte tweedehandskeuring afgeschaft vanaf 1 september

Post by Jopet »

Vandaag gelezen in het Nieuwsblad.....

Ik weet niet of ik hier moet lachen of huilen, wel blij dat het allemaal wat gemakkelijker zal gaan maar welke bescherming heb je nu als koper nog.... de Carpass? Bij een dealer heb je natuurlijk altijd recht op garantie, maar bij particulier verkoop had je nog een heel klein beetje bescherming door de verplichte keuring en die valt nu weg.
Nu kun je zeggen wat kan er in een jaar verkeerd gaan, ewel ik kan uit ervaring spreken, de oude C-Max die ik gekocht had om de kinderen te leren rijden had 1 opmerking bij aankoop, een jaar later 2 en nog een jaar later een ganse waslijst met enkele zaken die tegen de volgende keuring zeker zouden moeten hersteld worden..... Als je dan deze auto net voor die keuring verkoopt, met maar 2 zaken op vorig keuringsbewijs, dus, is dat een heel ander verhaal of een ganse waslijst die waarschijnlijk voor verkoop niet oké zouden geweest zijn. Wij hebben die toen verkocht aan een opkoper want ik zou die niet durven verkopen hebben een iemand die een schoon eerste autoke wilde..... Maar nu zal het zijn, verkocht is verkocht en het is uw probleem.

Verplichte tweedehandskeuring afgeschaft vanaf 1 september en termijnen worden soepeler
Vanaf 1 september is de tweedehandskeuring in Vlaanderen niet langer verplicht. Dat is het gevolg van een hervorming van de keuring die de regering vrijdag heeft goedgekeurd, meldt minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). Vooruit had zich de voorbije maanden tegen enkele van de versoepelingen uitgesproken.
17 maart 2026 om 18:08

De verplichte tweedehandskeuring voor auto's en motorfietsen aangekocht door Vlamingen binnen België gaat op de schop. Enkel ingevoerde voertuigen moeten nog een tweedehandskeuring ondergaan. De CarPass, waarin onder meer de kilometerstanden worden bijgehouden, blijft wel verplicht bij aankoop en verkoop. Met de hervorming wil de regering af van de zogenaamde gold-plating, dat is de term die wordt gebruikt voor extra strenge regels bovenop de Europese.

Eigenaars die toch een voorafgaande keuring willen bij verkoop, kunnen een vervroegde periodieke keuring aanvragen. Daarnaast moeten nu ook oudere voertuigen maar elke twee jaar naar de keuring in plaats van jaarlijks. Die regeling gold tot nu enkel voor voertuigen van minder dan acht jaar oud. Ze wordt nu uitgebreid naar personenwagens ouder dan 10 jaar of met meer dan 160.000 kilometer op de teller.

Bestelwagens en lichte vrachtvoertuigen gaan gefaseerd tussen 2026 en 2028 van 1 naar 2 jaar. Taxi's en ambulances gaan van 6 maanden naar 1 jaar. Ook voor landbouwvoertuigen, bussen en kermisvoertuigen wordt de termijn opgetrokken. Bij de montage van een trekhaak is vanaf september geen keuring meer vereist.
Keuring wordt makkelijker

Daarnaast wordt een reeks vereenvoudigingen doorgevoerd. Zo moet bij de keuring geen verzekeringsbewijs meer worden voorgelegd, omdat de controle daarop al federaal en met ANPR-camera's gebeurt.

Ook het tijdelijke keuringsbewijs van drie maanden bij administratieve tekortkomingen verdwijnt. Bij kleine gebreken krijgt de eigenaar een attest met normale geldigheid. Bij een rode kaart gaat de hersteltermijn van 15 dagen naar 2 maanden.

Tegen eind volgend jaar zou dan een nieuwe hervorming worden goedgekeurd, waarna ook garages keuringen moeten kunnen uitvoeren.

Bron : Belga/Nieuwsblad
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Raketman

Re: Verplichte tweedehandskeuring afgeschaft vanaf 1 september

Post by Raketman »

De motorkeuring is zoals ze nu is een klucht eerste klas.

Vorige week heb ik een motorfiets laten keuren die nog nooit gedraaid heeft :lol: en hij was er van de eerste keer door ! Lacheuh :laugh3:

Allez, hij zal draaien zenne maar ik had ontdekt dat er een scheurtje in de carbu zat én de gasnaald bleek steeds los te komen. Hij wou wel aanslaan maar met die carbu zou dat nooit gelukt zijn. Ik heb al een nieuwe gevonden in Duitsland maar die is hier nog niet geraakt en de keuringsdatum kwam eerst...Maja, omdat ze de tweetakten toch nooit starten op de keuring wegens teveel rook in de hal was dat dus geen probleem. Alle verlichting, remmen, toeter werkt dus goedgekeurd.
Nil volentibus arduum

Muug

Post by Muug »

Ik ben benieuwd of mijn 950 door de keuring gaat geraken, zonder zijn SAS. De normale uitlaten zorgen er natuurlijk op.

Raketman

Post by Raketman »

Dat zal geen probleem zijn. Die weten niet wat een sas is...
Nil volentibus arduum

Muug

Post by Muug »

Dat weet ik ook wel :mrgreen: maar ik ben curieus welke impact dat gaat hebben op de uitlaatgassen.

petervdc

Post by petervdc »

Muug wrote: 31 Mar 2026 06:57 Dat weet ik ook wel :mrgreen: maar ik ben curieus welke impact dat gaat hebben op de uitlaatgassen.
Zeg dat het een tweetakt is, dan starten ze die niet eens :ricky:
Keep going

Post Reply