Een BLEIT-topic voor iedereen - 2026
Re: Een BLEIT-topic voor iedereen - 2026
Dat een fabrikant tot slechts tien jaar na productiedatum verplicht is om reserve-onderdelen beschikbaar te hebben (of om te produceren, wat een verschil is natuurlijk, dat moet ik eens uitzoeken)
- Schussboelie
Vinden jullie dat zo aberrant?
Wat zou wel een goede termijn zijn voor verplichte beschikbaarheid/productie?
Let op, ik vind dat ook zonde hoor, maar als het gaat over verplichtingen vind ik 10 jaar al wel wat.
Iemand enig idee hoe het elders zit? En was het in Europa voorheen langer?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
- duibhce Kaelann
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo'n abnormale verplichting op die periode. Zou wel fijn zijn als ze bij het verlopen van die periode verplicht zijn om de design specs van het onderdeel publiek te maken.Schussboelie wrote: ↑27 Mar 2026 11:53 Vinden jullie dat zo aberrant?
Wat zou wel een goede termijn zijn voor verplichte beschikbaarheid/productie?
Let op, ik vind dat ook zonde hoor, maar als het gaat over verplichtingen vind ik 10 jaar al wel wat.
Iemand enig idee hoe het elders zit? En was het in Europa voorheen langer?
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- Schussboelie
Da's inderdaad een héle goeie!duibhce Kaelann wrote: ↑27 Mar 2026 12:01Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo'n abnormale verplichting op die periode. Zou wel fijn zijn als ze bij het verlopen van die periode verplicht zijn om de design specs van het onderdeel publiek te maken.
Door de band genomen heb ik weinig problemen om daar aan te geraken. De prijzen daarentegen
Nil volentibus arduum
Ik was vooral het eindeloze gesleutel beu. Als dat met een motorfiets is voor dagdagelijks gebruik is dat op den duur niet meer geestig om het voorzichtig te zeggen. Voor een hobbymotor kan dat anders zijn. Maar die ruimte heb ik dus niet meer, en als ze er is wordt ze steevast ingenomen door echte oldtimers.
Objectief genomen is de AT perfect. Ik had wel véél vroeger moeten investeren in deftige vering.
Nil volentibus arduum
10 jaar verplicht produceren en stockeren, met de bedoeling dat er nog 5 jaar extra uit die stock kan geleverd worden.
Daarnaast wil de EU dat zaken repareerbaar zijn, niet meer zo in elkaar gestoken dat je altijd moet vervangen, én dat voor ouwe voertuigen geput kan worden uit onderdelen van afgedankte exemplaren.
Gedaan dus met abs-sensoren die geïntegreerd zijn in remklauwen bvb.
Alleen is het jammer dat er precies steeds minder bedrijfjes zijn die voertuigen uit elkaar trekken ...
Nog niet zo lang geleden op een buitenlands forum gelezen hoeveel KTM 950 er daar nog ingeschreven zijn. Kleine aantallen. Begrijpelijk dus dat je als fabrikant stopt met onderdelen. Maar inderdaad wel jammer dat ze hun leveranciers verbieden zelf de markt te bedienen, zoals voor de carbu's.
Daarnaast wil de EU dat zaken repareerbaar zijn, niet meer zo in elkaar gestoken dat je altijd moet vervangen, én dat voor ouwe voertuigen geput kan worden uit onderdelen van afgedankte exemplaren.
Gedaan dus met abs-sensoren die geïntegreerd zijn in remklauwen bvb.
Alleen is het jammer dat er precies steeds minder bedrijfjes zijn die voertuigen uit elkaar trekken ...
Nog niet zo lang geleden op een buitenlands forum gelezen hoeveel KTM 950 er daar nog ingeschreven zijn. Kleine aantallen. Begrijpelijk dus dat je als fabrikant stopt met onderdelen. Maar inderdaad wel jammer dat ze hun leveranciers verbieden zelf de markt te bedienen, zoals voor de carbu's.
what would Tom do?
Zelfs voor een hobbymotor is het constante "gaat het deze keer wel goed gaan" een beetje vermoeiend....Raketman wrote: ↑27 Mar 2026 19:12 Ik was vooral het eindeloze gesleutel beu. Als dat met een motorfiets is voor dagdagelijks gebruik is dat op den duur niet meer geestig om het voorzichtig te zeggen. Voor een hobbymotor kan dat anders zijn. Maar die ruimte heb ik dus niet meer, en als ze er is wordt ze steevast ingenomen door echte oldtimers.
Objectief genomen is de AT perfect. Ik had wel véél vroeger moeten investeren in deftige vering.
alleh voor mij toch... en ik heb nog maar 20k kilometer met de ktm gereden...
aangezien hij niet vekrocht geraakt blijf ik er maar op rijden...
wie weet gaat het nu gewoon wel goed :d
Ik ging mij eens dik duizend euro uitsparen door het groot onderhoud van mijnen AT zelf te doen. We zijn nu middag en nu herinner ik mij weer waarom ik dat normaal gezien uitbesteed. OMFG wat een kutboel
is dat zeg ! Ik ben gtvrdomme 4 uur bezig geweest om aan de bougies te kunnen ! Wat een gatachterlijk systeem is dit ! Werkelijk alles dat bovenop het blok ligt moet eraf, zelfs de koelvloeistof en de radiatoren moeten eraan geloven en dan nog kunt ge amper aan die binnenste twee bougies. Dat kleppendeksel, een ramp ! Gelukkig stonden de kleppen nog goed want hoe ik die voorste nokkenas daaruit zou moeten krijgen zonder het motorblok eruit te nemen geen idee. Uitleg in het off. werkplaatshandboek is gewoon een sprookje.
Ik vond de KTM destijds al relatief niet-ergonomisch, ne Super Téneré is ook een ramp maar dit slaat werkelijk alles. Wie is de japannees die dit bijeen gemetst heeft ? Naam en adres graag, ik spring op ne vlieger naar ginder achter en ik ga die gewoon aftoeken
! Voor zijn volgende groot onderhoud met bougies leg ik met plezier 1200-1400€, gewoon om dit niet nog eens te moeten meemaken

Pfff moest er efkes af

Ik vond de KTM destijds al relatief niet-ergonomisch, ne Super Téneré is ook een ramp maar dit slaat werkelijk alles. Wie is de japannees die dit bijeen gemetst heeft ? Naam en adres graag, ik spring op ne vlieger naar ginder achter en ik ga die gewoon aftoeken
Pfff moest er efkes af
Nil volentibus arduum
Ik zal je maar niet vragen om het desmo-onderhoud van mijn Duc te doen ?

I am confused. Oh no, maybe not!
Ik vroeg mij af of dit enkel bij de AT was maar helaas bij de NT ook, nu begrijp ik ook waarom de prijs van onderhoud met bougie vervanging zoveel kost bij Honda.....Raketman wrote: ↑11 Apr 2026 13:00 Ik ging mij eens dik duizend euro uitsparen door het groot onderhoud van mijnen AT zelf te doen. We zijn nu middag en nu herinner ik mij weer waarom ik dat normaal gezien uitbesteed. OMFG wat een kutboel![]()
is dat zeg ! Ik ben gtvrdomme 4 uur bezig geweest om aan de bougies te kunnen ! Wat een gatachterlijk systeem is dit ! Werkelijk alles dat bovenop het blok ligt moet eraf, zelfs de koelvloeistof en de radiatoren moeten eraan geloven en dan nog kunt ge amper aan die binnenste twee bougies. Dat kleppendeksel, een ramp ! Gelukkig stonden de kleppen nog goed want hoe ik die voorste nokkenas daaruit zou moeten krijgen zonder het motorblok eruit te nemen geen idee. Uitleg in het off. werkplaatshandboek is gewoon een sprookje.
Dit zijn de instructies volgens Honda voor de NT
1. Removing the seat, side panels, fueltank and airbox to access the two cylinders
2. Remove the ignition coil tray .
Release the following cable [1] to the clutch cable stay [2].
Remove the bolt [3] and cable stay.
Disconnect the secondary air supply hose [1].
Remove the cylinder head cover bolts [2] and mounting rubbers [3].
Remove the cylinder head cover [1] to the right side as shown.
Remove the plug pipe seals [1] and cylinder head cover packing [2] from the cylinder head cover.
3. Removal Coolant - Radiator
Drain the coolant .
Remove the Inner covers .
Release the following from the radiator shroud:
Disconnect the siphon hose [1].
Loosen the hose band screw [1].
Disconnect the lower radiator hose [2].
Loosen the hose band screw [1].
Disconnect the upper radiator hose [2].
Remove the bolts [1].
Flip the radiator forward.
Disconnect the fan motor 2P (Black) connectors [1].
Remove the following:
Installation
4. Clean around the spark plug base with compressed air before removing the spark plug, and be sure that no debris is allowed to
enter the combustion chamber.
Remove the No.1-2 plug [1] using the equipped spark plug wrench.
Remove the No.2-2 plug in the same manner.
Remove the No.1-1 plug using the equipped spark plug wrench [1].
Remove the No.2-1 plug in the same manner.
Inspect or replace the spark plugs as described in the MAINTENANCE SCHEDULE .
Install and hand tighten the spark plug to the cylinder head, then tighten the spark plug to the specified torque using the spark plug wrench.
TORQUE: Spark plug: 22 N·m (2.2 kgf·m, 16 lbf·ft)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Ge zou er nen Honda voor laten staan...
Ja jongens, 9,5 uur aan bezig geweest
Ook nog remblokken, remvloeistof en nieuwe verwarmde handvatten. Kort na de middag ff heen en weer Mototech voor olie, toen ik vertelde waar ik aan bezig was stond David mij gewoon uit te lachen
Bovendien staan mijn handen nu vol scharten en sneetjes van daar overal tussenin te zitten pulken
Enfin hij is bougiegewijs weer goed voor 60k. Minstens
Nil volentibus arduum
Mototech. Ik weet niet goed waar ik er van moet denken. 
- TuttoTerreno
- Motorzot
Dat is waarschijnlijk bij alle staande twins gelijkaardig. Het 20k km onderhoud van mijn Tuareg heeft ook bijna een hele dag gekost, ook omdat 1 vd kleppen moest gesteld worden... Motorblok is wel kleiner, mss ietsje meer plaats om eea te bereiken.Raketman wrote: ↑11 Apr 2026 20:29Ge zou er nen Honda voor laten staan...
Ja jongens, 9,5 uur aan bezig geweest... moet er nog zand zijn.
Ook nog remblokken, remvloeistof en nieuwe verwarmde handvatten. Kort na de middag ff heen en weer Mototech voor olie, toen ik vertelde waar ik aan bezig was stond David mij gewoon uit te lachen![]()
. Zijn techniekers bezien hem een week niet als hij een AT inplant voor onderhoud
. One wonders why
![]()
Ik denk dat je gelijk hebt, als ik dat zo eens bekijk bij sommige modellen, t'is net als bij de auto's, vroeger deed je de motrkap open, telde de bougiekoppen en je wist hoeveel cilinders de motor had, nu weet je begot niet meer waar de bougies zitten. BTW in mijn auto vind ik ze ook niet meerTuttoTerreno wrote: ↑12 Apr 2026 13:58 Dat is waarschijnlijk bij alle staande twins gelijkaardig. Het 20k km onderhoud van mijn Tuareg heeft ook bijna een hele dag gekost, ook omdat 1 vd kleppen moest gesteld worden... Motorblok is wel kleiner, mss ietsje meer plaats om eea te bereiken.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
als je nog bezig bent met zoeken, Jopet, ik zou het zo laten in uw plaatsJopet wrote: ↑12 Apr 2026 16:39Ik denk dat je gelijk hebt, als ik dat zo eens bekijk bij sommige modellen, t'is net als bij de auto's, vroeger deed je de motrkap open, telde de bougiekoppen en je wist hoeveel cilinders de motor had, nu weet je begot niet meer waar de bougies zitten. BTW in mijn auto vind ik ze ook niet meerTuttoTerreno wrote: ↑12 Apr 2026 13:58 Dat is waarschijnlijk bij alle staande twins gelijkaardig. Het 20k km onderhoud van mijn Tuareg heeft ook bijna een hele dag gekost, ook omdat 1 vd kleppen moest gesteld worden... Motorblok is wel kleiner, mss ietsje meer plaats om eea te bereiken.![]()
![]()
![]()
- Schussboelie
Bizar eigenlijk he.
Je zou denken dat je een staande twin zo kan ontwerpen dat je overal makkelijk aan kan.
Het ergste waar ik ooit mee geprutst heb zijn de carbu's van een Honda VF1000FII, een V4...