CRIT'Air

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
diskeletlietje

CRIT'Air

Post by diskeletlietje »

Reizen in Frankrijk begint ook wat ambetant te worden wat betreft emissiezones .
Je kan er wel omheen rijden als je perfect je geplande route volgt , waar hier het probleem reeds begint. Eenmalig iets van een 5 euro voor de motor en ik was er van af , wat ferm goedkoop is als je het vergelijkt met de boete als je niet in orde bent .
In vergelijking wat we uitgeven aan peage en snelheidsovertredingen kost de stikker bijna niets .
Maar waar moet ik die kleven? En moet ik die wel kleven aangezien dit gelinkt is aan de nummerplaat .

Muug

Re: CRIT'Air

Post by Muug »

Ze scannen geen nummerplaten, zo ver zijn ze nog niet. Gewoon meehebben zal wel genoeg zijn. In de Vercors geen klodden mee gehad.

petervdc

Post by petervdc »

Muug wrote: 19 Nov 2024 07:18 Ze scannen geen nummerplaten, zo ver zijn ze nog niet. Gewoon meehebben zal wel genoeg zijn. In de Vercors geen klodden mee gehad.
Ik heb die ook gewoon in mijn binnenzak
Keep going

F M

Post by F M »

Ik lees nochtans op de website:
The certificate is a round sticker that must be displayed in a prominent position on your vehicle.
Muug wrote: 19 Nov 2024 07:18 In de Vercors geen klodden mee gehad.
Daar is de stikker ook niet nodig.
Last edited by F M on 19 Nov 2024 16:15, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

en gij gaat dat doen? :shock:

F M

Post by F M »

Als je in zo een zone gaat rijden, zal dat nodig zijn, of het heeft geen zin om hem te kopen . :dontknow:

Koeno

Post by Koeno »

Voor mijn auto & motor is die sticker niet op tijd toegekomen.
ik had enkel de papieren versie mee.
Op die papieren versie staat: "Le coupon ci-dessous justifie le classement du véhicule dans l'attente de la réception du certificat qualité de l'air par courrier."
Wat vrij vertaalt wilt zeggen:
Dat de papieren versie genoeg is als je die de sticker niet ontvangen hebt via de post.

die papieren versie hing bij mij niet op de motor, want dat zou toch loskomen/scheuren/verdwijnen..
ik had dus die papieren versie mee in de tanktas.

Jopet

Post by Jopet »

Ik rij bijna wekelijks een paar keer over de Boulevard Périphérique in Parijs waar die sticker ook nodig is, als ik zie wat daar allemaal nog rond rijdt dan vraag ik mij af of er al veel controle is op die stickers, op moto's of scooters die daar rond vliegen is het mij nog niet opgevallen, hun flikkerende grootlichten en getromp daarentegen.....
Doch voor die 5 euro zou ik toch één aanvragen als je één van de LEZ zones doorrijdt en zou die dan gewoon bij mijn papieren steken.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Muug

Post by Muug »

F M wrote: 19 Nov 2024 16:16 Als je in zo een zone gaat rijden, zal dat nodig zijn, of het heeft geen zin om hem te kopen . :dontknow:
Elk doet wat 'm wil. ;)

Ik heb diverse keren met mijn ouw krel door de randen van Grenoble gereden en ik heb die bordjes diverse keren zien staan, en diverse keren mocht ik daar niet zijn, en ik heb geen politiekat gezien en geen enkel probleem gehad. (ik had net als Koeno mijn aankoopbewijs in de tanktas)
Het grootste probleem is dat de logo's en kleurkes van die zones véél te klein zijn gemaakt, dus ge ziet een bord, met een rij bollekes erop en ge snapt "ah hier begint zo'n fameuze zone". Maar ik slaagde er meestal niet in om al rijdend te bepalen of ik wel of niet in die zone binnen mocht.

diskeletlietje

Post by diskeletlietje »

Heb al wat bijgelezen ondertussen. Stikkers zijn niet weerbestendig . En de verkoop van stikkerhoudertjes doet het goed ( maar pokke duur ) ga geen veelvoud van die stikker uitgeven voor zo een houder . Ik voel een knutsel projectje opborrelen :grin:

Google "porte vignette moto crit'air" en afbeeldingen
Zo iets lijkt simpel te maken

Stefke

Post by Stefke »

En is zo'n vignet dan geldig voor gans Frankrijk? Op de langen duur kunt ge nog alleen per veloo overal rijden :veryangry:

F M

Post by F M »

Stefke wrote: 19 Nov 2024 20:51 En is zo'n vignet dan geldig voor gans Frankrijk?
Ja.

Blijkbaar is er niet veel controle in Frankrijk. Ik denk dat het in Duitsland bv strenger gecontroleerd wordt. Daar heb je ook een sticker nodig. Straks zit je volledige ruit vol met één sticker per land. :pillepalle:

diskeletlietje

Post by diskeletlietje »

Stefke wrote: 19 Nov 2024 20:51 En is zo'n vignet dan geldig voor gans Frankrijk? Op de langen duur kunt ge nog alleen per veloo overal rijden :veryangry:
Zelfde stikker in gans Frankrijk . Je kan nog rond de zones ( steden) rijden maar ik heb geen zin om daar rekening mee te houden en gewoonweg los rechtdoor kortste weg te volgen en iets te gaan eten in hotel de ville tussen de wegenwerkers😉 .
Er komen steeds plaatsen bij en 5 euro is nu ook de kost niet
De ringweg rond rouen gaf bij mij de doorslag om de investering te doen 🤣

En uiteindelijk was ik na een uurtje snelste weg de 2vaks 110 wegen beu en de Eure en de Seine gevolgd om van het ene landbouw dorp naar het andere te bollen dan de Somme en dan uiteindelijk beslist om toch maar snelste weg te kiezen +2uur reistijd maar - 4uur saaie tijd ,
Dus stikker was niet nodig toen .

Muug

Post by Muug »

Voor Duitsland bestaat er ook zo'n sticker. En die is zelfs geldig in Spanje. :thumbsup:

Muug

Post by Muug »

Die stickers zijn trouwens éénmalig te kopen, hoeven dus niet elk jaar vernieuwd te worden.

Blackbert

Post by Blackbert »

Voor we naar de Pyreneeën gingen het ook uitgevogeld.
Om Parijs te passeren. Mijn Euro 4 bus valt in de cat 3, oranje. Sticker op de voorruit.
Het staat ook allemaal duidelijk uitgelegd welke categorie en soort voertuig wanneer de péréferique mag gebruiken.
En dat je op de A86, de ruimere ring, altijd met alles mag komen. Dus route langs daar geen gezever..

Voor volgend jaar dan maar eens uitvlooien hoe het zit in D. Hamburg lijkt de bottleneck te worden.
what would Tom do?

Stefke

Post by Stefke »

De Franse regering heeft blijkbaar besloten om deze stickers af te schaffen... 8-) Ik had nu juist een verse sticker gekocht... :roll:
https://www.laplasturgie.fr/automobilis ... KBFinhiUBA

Muug

Post by Muug »

:whip: :whip: :whip: :whip:

Rij rap naar den Auchamps! Dan heb je hem toch nog efkes nodig gehad. :lol:

Hopelijk gaan ze dat hier ook beginnen afschaffen, want inderdaad, dat systeem van LEZ-toestanden is heel zwaar discriminerend. Niet iedereen kan zich de nieuwste properste wagen aanschaffen. :evil: (of willen...)

Schussboelie

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 17 Apr 2025 14:40Hopelijk gaan ze dat hier ook beginnen afschaffen, want inderdaad, dat systeem van LEZ-toestanden is heel zwaar discriminerend.
Niet iedereen kan zich de nieuwste properste wagen aanschaffen. :evil: (of willen...)
De laatste zin klopt, maar om daar dan meteen de term discriminerend (zwaar dan nog wel) voor boven te halen?
Neen. Dat klopt niet. Dan is auto- of motorbezit sowieso discriminerend. Net als huizenbezit.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Muug

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 17 Apr 2025 15:56
Muug wrote: 17 Apr 2025 14:40Hopelijk gaan ze dat hier ook beginnen afschaffen, want inderdaad, dat systeem van LEZ-toestanden is heel zwaar discriminerend.
Niet iedereen kan zich de nieuwste properste wagen aanschaffen. :evil: (of willen...)
De laatste zin klopt, maar om daar dan meteen de term discriminerend (zwaar dan nog wel) voor boven te halen?
Neen. Dat klopt niet. Dan is auto- of motorbezit sowieso discriminerend. Net als huizenbezit.
Niet zagen Schuss. En laten we ons in deze kwestie tot de LEZ beperken.
Mensen die zich geen recente of nieuwe wagen kunnen veroorloven, wonen bijna zeker in krotten van huizen of sociale woonblokken, mogelijks zelfs onderaan ginder in de Vesder-vallei. :o
Ge moogt niet blind zijn voor de waarheid. Er zijn tienduizenden gezinnen, misschien wel honderdduizenden die met een 30-40 jaar oude wagen rijden die met naald en draad aan elkaar hangt, zwarte rookwolken uitstotend. Die mensen zijn blij dat ze toch nog een wagen hebben, of ze waren geheel geïsoleerd.
Het idee, dat ondertussen al afgevoerd is, om héél Wallonië tot LEZ uit te roepen bvb, zou gi-gan-tische gevolgen gehad hebben. Voor de armeren, voor de toeristen met een tof, oud camperke, voor mensen met een toffe oude moto.
De LEZ is per definitie sociaal onrechtvaardig. Zulke regels zijn simpelweg niet te verrechtvaardigen.
Nee, 't is niet goed te praten die LEZ.

Post Reply