Herropstappen en dan kiezen ...

Kletsen over moto's en andere motodingen.
robman

Herropstappen en dan kiezen ...

Post by robman »

Dag iedereen ,

Sommigen onder jullie kennen mij min of meer uit een ietwat ver verleden .
Veelal onder de groep die tijdens enkele gezamenlijke toerritten een ietwat ' strak toeristisch ' tempo erop nahielden . :)
Waarschijnlijk ook op andere manieren ... :)

Sinds 2019 behoor ik tot de groep motorrijders die ' gevallen ' zijn , lees , een zwaar ongeluk gehad :( . Waar ik gelukkig niets fysiek aan heb overgehouden .
Wel heeft dit ervoor gezorgd dat ik de moto toen , na een tijdje , heb verkocht en geen zin meer had in het motorrijden .
Sindsdien heb ik rondgesjeest met een tweezit cabrio .

Maar , die cabrio , dat is niet helemaal hetzelfde . Ook fijn hoor , zeer zeker , maar toch .
Dus een moto dan toch maar weer ? Maar dan ...welke ?
Gezien ik al enkele jaren niets meer volg van nieuwe motoren en trends , dacht ik , waarom zou ik de "experten " van dit forum niet hun ideeën vragen ?

Wat zoek ik ?
- Een moto die betaalbaar moet zijn , nieuw of een goeie tweedehands . Budget is tot max 10-12000 € maar minder is altijd plezanter .
- Een wendbaar , lichtrijdende machine .
- Niet een brutaal geweld motor . Daarmee bedoel ik niet zoals ne Suzuki SV1000 of Duc Monster S4
- Niet een kruisraket alla K1300S , met al die trajectcontroles overal .
- Moet dienen om een dag /weekend tripje te kunnen doen en een weekje vakantie per jaar .
- Moet comfort leveren , leeftijd zeg maar van mezelf . Een sporttourer is nog ok , een chopper vanzeleveni , en een racebanaan ook ni . Cruise control lijkt me wel plezant
- Woon-werkverkeer ga ik niet meer doen , dus daar moet geen rekening mee gehouden worden .

Zelf ben ik aan't kijken richting die CFmoto's . Die 800 MT of ook die MT450 . Vriend van me ( van die weekje vakantie 's ) heeft een motorgarage gestart en verkoopt die .
En de Moto Guzzi V85TT lijkt me ook wel wat .

Motoren waar ik in't verleden mee gereden heb :
- Yam 600 div , iets te weinig power
- Suzuki GSX1100G , teveel boot gehalte in de bochten
- BMW R1100S ( 2 maal ) : eerlijk , geweldig goeie motor
- Suzuki SV 1000 / Duc Monster S4 : te brutaal
- Honda VFR1200X en Honda CBR1000F : goed maar ietwat saaie moto's
- BMW K1300S : beste moto ooit gehad
- BMW R nine T , heel goed maar zo spartaans .

Dus , shoot , elke input wordt gewaardeerd !

Robman

petervdc

Re: Herropstappen en dan kiezen ...

Post by petervdc »

Yam tracer 7 of 9 ?
Keep going

Schussboelie

Post by Schussboelie »

Die Tracers inderdaad, of de BMW F800GS, die valt aan standaardprijzen inclusief CC nog mooi binnen het budget.
Momenteel loopt daar nog een Summer Deal op waardoor er nog extra korting op zit.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

F M

Post by F M »

Of inderdaad een cfmoto.
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

De robman zie... :grin:
Allez, gij zijt al niet meer de eerste die een zwaar accident achter de kiezen heeft. :? Aspirientje, Scalleke dacht ik ook (?), mr 9teen (aka Marsman tegenwoordig), Gé-Es (zie viewtopic.php?p=246537) en laatst vorig jaar OzzePa... :wall:

Een ander adviseren welke moto hij best zou kiezen.... oelalala... en zeker dan nog iemand die zegt dat een K1300S zijn beste moto ooit was. :peepwall: 'k heb zelf eens een K1300S gekocht. Na nog geen zes maand had ik die straaljager-op-wielen al verkocht. In een groot land als Spanje of Frankrijk zou zoiets nog zin hebben, maar in ons klein verkrampt belgenlandje toch niet....

Een lijstje dus....
- R1200RS LC (ook beschikbaar met 1250 blok, en zelfs met 1300cc sinds een paar maand) . Wonderbaarlijk goed ding, toersport, maar minder saai dan een VFR1200. Afin, toch als ge met de rappere mannen van 2fast4u mee rijdt. 8-) Heb ik anderhalf jaar gehad, en dan vorig jaar verkocht, en eigenlijk al een half jaar spijt van (is niet de eerste keer... :roll: ). Heeft een EXTREEM goed integraal remsysteem (maximale noodstop in zware hoosbui aan 120km/u, iemand?) , en ook cruise control. Toch wel opletten met de traject controles...
- BMW heeft sowieso een heel pak middenklasse moto's, en dat bedoel ik qua prijs en qua cc's/pk's.
- Moto Guzzi V7? Lijkt een fijne toermoto te zijn. En er zijn er die wel degelijk de knie aan de grond rijden met dat ding. Lichtjes oneigenlijk gebruik toch. :laugh3:

- De Yamaha Tracer GT+900 is wel een toptoermachien, tegenwoordig zelfs met adaptive cruise control. Maar het moet u liggen denk ik? Ze hebben ook tig aantal MT's
- CFMoto is één van de sterkere chinese merken, bekijk hun gamma eens.
- Onderschat de Suzuki GSX-8R zéker niet : https://www.suzuki2wheels.be/nl/models/gsx-8r.html
- Royal Enfield heeft ondertussen ook al enkele interessante twee cylinders met ongeveer 600cc
- Triumph heeft ook schone en ferme moto's, gelijk de Speed Twin bvb of een Bonneville als het wat meer retro mag zijn.
etc
etc

Nu ligt de bal weer in uw kamp eh :thumbsup:

Mario

Post by Mario »

ik herinner mij u ook nog (vaag?)
gij werk(e) toch bij de Esso of toch de petrochemische sector in Antwerpen?
met een of andere special edition BMW (half) sportief machien :)

ik treed Muug deels bij: ne Moto Guzzi jong :mrgreen:
welke laat ik in het midden
om maar te zeggen dat ik het ook allemaal niet meer volg, maar ben wel content met mijn V7
die komt mooi tegemoet aan wat ik tegenwoordig hoop te vinden in een motor (wel niet vrij van gebreken, maar da's wel voor elke moto het geval, vermoed ik)

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

robman wrote: 11 Sep 2025 14:09 Dag iedereen ,

En de Moto Guzzi V85TT lijkt me ook wel wat .

Dus , shoot , elke input wordt gewaardeerd !

Robman
Wat wilt ge dat wij nog zeggen als ge het enig juiste antwoord al weet?

:mrgreen:

robman

Post by robman »

Merci al voor jullie input :thumbsup: :thumbsup:

@ petervdc en Shussboelie : Goh die Tracers en die F800GS , idd al veel goei dingen over gelezen , maar uiterlijk vind ik die niet zo mijn ding .

Muug wrote: 11 Sep 2025 15:12 De robman zie... :grin:
Allez, gij zijt al niet meer de eerste die een zwaar accident achter de kiezen heeft. :? Aspirientje, Scalleke dacht ik ook (?), mr 9teen (aka Marsman tegenwoordig), Gé-Es (zie viewtopic.php?p=246537) en laatst vorig jaar OzzePa... :wall:

Een ander adviseren welke moto hij best zou kiezen.... oelalala... en zeker dan nog iemand die zegt dat een K1300S zijn beste moto ooit was. :peepwall: 'k heb zelf eens een K1300S gekocht. Na nog geen zes maand had ik die straaljager-op-wielen al verkocht. In een groot land als Spanje of Frankrijk zou zoiets nog zin hebben, maar in ons klein verkrampt belgenlandje toch niet....

Een lijstje dus....
- R1200RS LC (ook beschikbaar met 1250 blok, en zelfs met 1300cc sinds een paar maand) . Wonderbaarlijk goed ding, toersport, maar minder saai dan een VFR1200. Afin, toch als ge met de rappere mannen van 2fast4u mee rijdt. 8-) Heb ik anderhalf jaar gehad, en dan vorig jaar verkocht, en eigenlijk al een half jaar spijt van (is niet de eerste keer... :roll: ). Heeft een EXTREEM goed integraal remsysteem (maximale noodstop in zware hoosbui aan 120km/u, iemand?) , en ook cruise control. Toch wel opletten met de traject controles...
- BMW heeft sowieso een heel pak middenklasse moto's, en dat bedoel ik qua prijs en qua cc's/pk's.
- Moto Guzzi V7? Lijkt een fijne toermoto te zijn. En er zijn er die wel degelijk de knie aan de grond rijden met dat ding. Lichtjes oneigenlijk gebruik toch. :laugh3:

- De Yamaha Tracer GT+900 is wel een toptoermachien, tegenwoordig zelfs met adaptive cruise control. Maar het moet u liggen denk ik? Ze hebben ook tig aantal MT's
- CFMoto is één van de sterkere chinese merken, bekijk hun gamma eens.
- Onderschat de Suzuki GSX-8R zéker niet : https://www.suzuki2wheels.be/nl/models/gsx-8r.html
- Royal Enfield heeft ondertussen ook al enkele interessante twee cylinders met ongeveer 600cc
- Triumph heeft ook schone en ferme moto's, gelijk de Speed Twin bvb of een Bonneville als het wat meer retro mag zijn.
etc
etc

Nu ligt de bal weer in uw kamp eh :thumbsup:
Ja Muug , waar is den tijd eh ...jij achter mij met die wondermooie Duc , en ik op die wondermooie Boxercup . 8-)

En idd , iemand zoals ik adviseren welke moto ik zou moeten kopen is onbegonnen werk eigenlijk eh .
Eerder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen bij moto's die op één of andere manier zijn blijven plakken bij jullie en die ietwat beantwoorden aan de huidige eisen die ik vooropstel .

R1200RS , mee test gereden ooit ...das nen heel goeie moto maar zoals je zelf aangeeft ...oppassen voor je rijbewijs .

Domme vraag / idee waar ik mee zit ...zou die CFMOTO MT450 goed genoeg zijn om een verbindingsroute te doen via autosnelweg ? Ik weet het , testrit en je weet het ...
Ik vind die wel iets hebben , lichtgewicht en zal zeker top zijn op binnendoorbaantjes .

@ Mario : Jep , nog steeds werkende op dezelfde lokatie in de Antwerpse haven bij Esso .
Die V7 is ook heel mooi , maar heeft die genoeg ' speelgehalte ' ? Ik bedoel , kun je daar gezwind bochten mee pakken ?
@ TuttoTerreno : V85TT is ook gewoon erg mooi eh :P

Muug

Post by Muug »

Die MT 450 is echt wel een volwassen motorfiets. Contacteer de importeur eens in Opwijk en regel een testrit!

Verder is ook de nieuwste kleine Vstrom trouwens uiterst goed hoor. Met parallel twin tegenwoordig.

En er is ook nog de testritjes-topic. Allemaal erg persoonlijke en dus gekleurde ervaringen natuurlijk.

robman

Post by robman »

Heeft er iemand al eens gereden metriek CFmoto’s ?

Jopet

Post by Jopet »

robman wrote: 12 Sep 2025 12:28 Heeft er iemand al eens gereden metriek CFmoto’s ?
Niet persoonlijk, maar een vriend van mij heeft zijn oude GSa 1150 ingeruild voor zo'n 800MT Explore GT met alles er op en eraan en heeft reuze plezier met dat machientje, hij is er nu ook mee naar de Alpen getrokken.
CFmoto werkt samen met KTM, het blok is dus van KTM en voor de bouw van hun machientjes teren ze ook op de know how van KTM.
Hij heeft nu ongeveer een kleine 10.000km gereden in anderhalf jaar tijd en is heel tevreden van zijn 800MT en nog geen problemen gehad.
Zijn ze betrouwbaar op lange termijn, dat weten we niet, daarvoor zie je ze nog niet lang genoeg rond rijden bij ons, maar CFmoto heeft wel een heel goede reputatie bij de ATV's.

Als we spreken over betrouwbaarheid dan ben je op z'n best met een Japanese motor, maar om gewoon wat ritten te rijden in het weekend en elk jaar eens op reis gaan dan kun je volgens mij een CFmoto zeker overwegen...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Muug

Post by Muug »

Dezelfde blokken van KTM? Echt? Met dezelfde specs, vermogens etc?

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 12 Sep 2025 23:19 Dezelfde blokken van KTM? Echt? Met dezelfde specs, vermogens etc?
Wel toch bijna hetzelfde Muug, hieronder de specs van de KTM 790adv en CFMoto 800MT.

Welke is de KTM en welke is de CFMoto?

Image

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

De huidige 790 KTM's worden geheel in China gemaakt, dacht ik. Vroeger alleen de blokken.

Ook het 450 blok is een ktm project. Afgevoerd door het ktm "topmanagement", dan uitgevoerd door cfmoto.

robman

Post by robman »

Jep , die blokken gebruikt KTM ook ( of is het nu andersom :wall: ) .
Ik dacht dat die van CFmoto minder koppel had ...(?)

Op zich wel een fijn gegeven dat je die KTM blokken ook kunt gebruiken voor eventueel herstel later moest CFmoto niet meer bestaan .
Maar anderzijds zie ik niet in waarom ze niet zouden blijven bestaan gezien de prijs van die machientjes ...ongelooflijk veel moto voor ( relatief ) weinig geld .

Jopet wrote: 12 Sep 2025 21:43
robman wrote: 12 Sep 2025 12:28 Heeft er iemand al eens gereden metriek CFmoto’s ?
Niet persoonlijk, maar een vriend van mij heeft zijn oude GSa 1150 ingeruild voor zo'n 800MT Explore GT met alles er op en eraan en heeft reuze plezier met dat machientje, hij is er nu ook mee naar de Alpen getrokken.
CFmoto werkt samen met KTM, het blok is dus van KTM en voor de bouw van hun machientjes teren ze ook op de know how van KTM.
Hij heeft nu ongeveer een kleine 10.000km gereden in anderhalf jaar tijd en is heel tevreden van zijn 800MT en nog geen problemen gehad.
Zijn ze betrouwbaar op lange termijn, dat weten we niet, daarvoor zie je ze nog niet lang genoeg rond rijden bij ons, maar CFmoto heeft wel een heel goede reputatie bij de ATV's.

Als we spreken over betrouwbaarheid dan ben je op z'n best met een Japanese motor, maar om gewoon wat ritten te rijden in het weekend en elk jaar eens op reis gaan dan kun je volgens mij een CFmoto zeker overwegen...
Wel straf , een GS ruilen voor die MT800 , zegt wel veel over die motor .

Als alles goed gaat , kan ik die MT800 volgende week vrijdag een hele dag gebruiken . 8-)

Muug

Post by Muug »

robman wrote: 13 Sep 2025 15:07 Wel straf , een GS ruilen voor die MT800 , zegt wel veel over die motor .
Dat zegt veel over beide moto's. 8-)
Er is echt wel twintig jaar gepasseerd, sinds de conceptie van de R1150GS/KTM 950 Adventure/andere moto's van die tijd.
Twintig jaar is lang.
Vergelijk een moto van 1980 met ene van het jaar 2000.
Dus ja, de 1150GS is een oud beestje geworden: "sluggish" naar de huidige normen, en die nieuwe 800 is lekker dartel. :grin:

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 14 Sep 2025 10:57
robman wrote: 13 Sep 2025 15:07 Wel straf , een GS ruilen voor die MT800 , zegt wel veel over die motor .
Dat zegt veel over beide moto's. 8-)
Er is echt wel twintig jaar gepasseerd, sinds de conceptie van de R1150GS/KTM 950 Adventure/andere moto's van die tijd.
Twintig jaar is lang.
Vergelijk een moto van 1980 met ene van het jaar 2000.
Dus ja, de 1150GS is een oud beestje geworden: "sluggish" naar de huidige normen, en die nieuwe 800 is lekker dartel. :grin:
Ja maar de ene moto is de andere, een GS1150 die perfect onderhouden is zal nog steeds een groot plezier zijn om er mee te rijden, hij was echter de zoveelste X eigenaar en had om de haverklap wel iets voor met die GS1150 waardoor dat hij het plezier in het rijden met de machine wel wat kwijt was, durfde geen grote afstanden meer te rijden enz....
Dan kun je toch voorstellen als je een nieuw machientje koopt zoals de CFMoto 800MT, dat een heel ander generatie is, die je weer het rijplezier heeft die je zocht, start wanneer hij moet starten, je het comfort heeft tijdens het rijden, de luxe van een quick shifter en cruise control voor langere afstanden enz enz enz... Ja mijne maat is content met zijne 800MT

Schussboelie

Post by Schussboelie »

robman wrote: 13 Sep 2025 15:07Op zich wel een fijn gegeven dat je die KTM blokken ook kunt gebruiken voor eventueel herstel later moest CFmoto niet meer bestaan .
Als het niet andersom is..
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Vorig jaar testritje op mixed terrein (asfalt-/zand-/gravelbaantjes) gedaan. Voelt als een opvallend volwaardige motorfiets voor 450cc. Heel soepel blokje, zachtje koppeling, veel vertrouwen op onverhard. Remmen zijn niet top maar wel adequaat. Heb er geen autostrade mee gedaan, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
Opnieuw korte testritjes beschikbaar binnen 2 weken op Discover Overland btw :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

robman

Post by robman »

Effe update

CFmoto 's
Ik heb met die MT450 en MT 800 gereden .
Best wel veel moto voor weinig geld . De ene genoeg power , de andere te weinig waarvoor ik de moto ga gebruiken .
Die 800 is wel degelijk een goed rijdende machine , en , alles erop en eraan .
En toch geen klik mee .

Dus mijn zoektocht gaat verder , en momenteel redelijk veel gefixeerd naar de MG V85TT .

Ik heb een mooie zien staan bij Moto Verte in Ukkel .
Heeft iemand ervaring met deze motordealer ?

Post Reply