Toch ook maar voor een navigatie gegaan

Zolang er maar knopjes aan zitten
Peeke

Toch ook maar voor een navigatie gegaan

Post by Peeke »

Hellokes,

Vorig jaar in april was FransST getuige dat ik mijn telefoon van de straat mocht oprapen.
Dat was na een maneuver dat verkeerd is gelopen. kosten me een nieuw kuipstuk, maar gelukkig geen nieuwe telefoon.

Daarom heb ik nu toch maar beslist om voor een echte navigatie te gaan. De telefoon en vooral de camera toch maar beschermen.

Ondanks dat ze Muug al hebben proberen overtuigen dat hij EOL is, heb ik toch gekozen voor de Tom Tom 550.
Waarom? Omdat ik niet de meest frequente rijder ben en dan ook geen fortuin uitgeef aan dat soort gadgets.
Maar ook omdat dit toestel intussen zijn degelijkheid heeft bewezen. Er zullen er zijn met andere ervaringen en meningen, maar ik kijk er wel naar uit. :ricky:

Peeke
____
Peeke - Finally back on the road :ricky:
TDM 900 - 2005 :rayof:

F M

Re: Toch ook maar voor een navigatie gegaan

Post by F M »

Dat blijft inderdaad een goede keuze voor mensen die geen zin hebben om veel tijd te steken in het leren kennen van hun toestel, wat bij een Garmin wel nodig is. En het toestel is sterk in het zelf maken van routes.
Zijn zwakke punten: altijd herberekenen van de route als je afwijkt, en off road wil hij ook niet.
I am confused. Oh no, maybe not!

Peeke

Post by Peeke »

F M wrote: 31 Mar 2026 11:18 Dat blijft inderdaad een goede keuze voor mensen die geen zin hebben om veel tijd te steken in het leren kennen van hun toestel, wat bij een Garmin wel nodig is. En het toestel is sterk in het zelf maken van routes.
Zijn zwakke punten: altijd herberekenen van de route als je afwijkt, en off road wil hij ook niet.
Ah, niet verkeerd rijden dan. 😊

Off road is sowieso niet mijn ding
____

Schussboelie

Post by Schussboelie »

F M wrote: 31 Mar 2026 11:18 Dat blijft inderdaad een goede keuze voor mensen die geen zin hebben om veel tijd te steken in het leren kennen van hun toestel, wat bij een Garmin wel nodig is.
Bwah, een XT2 is toch geen 660 meer hoor.
Ik vind die toch redelijk intuïtief te bedienen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

petervdc

Post by petervdc »

Schussboelie wrote: 31 Mar 2026 12:11 Bwah, een XT2 is toch geen 660 meer hoor.
Ik vind die toch redelijk intuïtief te bedienen.
De XT vind ik ook best ok, en duurder dan de TT idd
Keep going

Mario

Post by Mario »

ik heb nu al enkele jaren een TomTom 550 en ben daar wel tevreden van
ben maar een occasioneel gebruiker en is niet feilloos maar het komt goed van pas

heb er intussen 2 grotere motoreizen mee gedaan (althans voor mijn doen; naar West-/Centraal-Frankrijk en Baskenland en was toch blij dat ik hem had)
ook binnenlandse trips mee gedaan
soms zit er een "bug" in maar ik durf niet zeggen dat het aan het toestel ligt of eerder aan de route die ik erin gestopt heb op basis van het kaartmateriaal van hen en waar ik mogelijk eens een verkeerde opdracht ingaf (foutje in de route)

momenteel zie ik in alle geval weinig reden om te veranderen of te "upgraden", mogelijk ook net omdat het tot op zekere hoogte toch redelijk fool proof gebleken is
ook nog nooit de behoefte gevoeld om m'n gsm als gps te gebruiken als ik dat toestel bij heb

petervdc

Post by petervdc »

Mario wrote: 31 Mar 2026 12:21 ook nog nooit de behoefte gevoeld om m'n gsm als gps te gebruiken als ik dat toestel bij heb
Well ik heb zo een ram mount voor mijn gsm, moest mijn XT een issue hebben, en stroom naar de 12v, maar kwil niet dat mijne gsm op straat dondert.
Dus t blijft een backup oplossing.
Keep going

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

met de ruime beschikbaarheid van goedkope android auto en apple carplay dashboards voor motoren begin ik minder en de meerwaarde van een dedicated GPS toestel te zien. En je hebt ruime keuze aan ondersteunde navigatietoepassingen waardoor je afhankelijk van de omstandigheden en noden kan wisselen tussen Google maps, Waze, OSM, Tomtom Go, Kurviger, ...
Muziek luisteren en telefoontjes aannemen met de bluetooth intercom is ook zeer eenvoudig.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Peeke

Post by Peeke »

duibhce Kaelann wrote: 31 Mar 2026 16:56 met de ruime beschikbaarheid van goedkope android auto en apple carplay dashboards voor motoren begin ik minder en de meerwaarde van een dedicated GPS toestel te zien. En je hebt ruime keuze aan ondersteunde navigatietoepassingen waardoor je afhankelijk van de omstandigheden en noden kan wisselen tussen Google maps, Waze, OSM, Tomtom Go, Kurviger, ...
Muziek luisteren en telefoontjes aannemen met de bluetooth intercom is ook zeer eenvoudig.
Dan voorzie je best ook een powerbank voor je telefoon, want die navigatie blijft via je telefoon verlopen.
En omdat ik die niet meer op mijn stuur wil heb ik net besloten voor een apart toestel te gaan.

Vandaag aangekomen, opgezet en hopla, mijn routes staan er al op, dat gaat vlotjes
____

F M

Post by F M »

En dan moet de verbinding met je smartphone ook constant blijven. Ik had zo een carpuride gekocht voor in mijn Transit. Heeft een tijdje redelijk goed gewerkt, tot 3 weken terug de verbinding om de paar minuten wegviel. En dat werd erger en erger. Ik gebruik opnieuw de Zumo.

Mario

Post by Mario »

en er zijn ook gewoon mensen (zoals ik :oops: ) die niet meer helemaal/helemaal niet meer mee zijn met al die GSM-toestanden/apps/snufjes
Last edited by Mario on 02 Apr 2026 11:41, edited 1 time in total.

Muug

Post by Muug »

F M wrote: 01 Apr 2026 14:29 En dan moet de verbinding met je smartphone ook constant blijven. Ik had zo een carpuride gekocht voor in mijn Transit. Heeft een tijdje redelijk goed gewerkt, tot 3 weken terug de verbinding om de paar minuten wegviel. En dat werd erger en erger. Ik gebruik opnieuw de Zumo.
Tijdens mijn laatste rit in gezelschap van diskeletloetje en -lietje, TomTriple en Trooper, had Trooper toch ook verbindingsproblemen tussen zijn smartphone en die Carpu-tablet. :thumbsdown:
Maar misschien werken die dingen alleen optimaal als ze voelen dat ze bij iemand als duibchek zijn, een liefhebber van zo'n toestelletjes. :lol:

Muug

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 31 Mar 2026 16:56 met de ruime beschikbaarheid van goedkope android auto en apple carplay dashboards voor motoren begin ik minder en de meerwaarde van een dedicated GPS toestel te zien. En je hebt ruime keuze aan ondersteunde navigatietoepassingen waardoor je afhankelijk van de omstandigheden en noden kan wisselen tussen Google maps, Waze, OSM, Tomtom Go, Kurviger, ...
Mja, misschien moet ik dat toch eens analyseren.
Want voor gewone kronkelritjes (en snelle) is mijn TomTom 550 natuurlijk optimaal. Maar ga ik offroad dan heb ik die Zumo nodig. En ik wissel op een dag soms meermaals af! Op de track volg ik de Zumo, maar eens onroad neem ik er nogal eens de TT550 bij.
Als dat allebij op zo'n goedkoop android dashboard zou kunnen, zalig !
:thumbsup:

duibhce Kaelann

Peeke wrote: 01 Apr 2026 13:51 Dan voorzie je best ook een powerbank voor je telefoon, want die navigatie blijft via je telefoon verlopen.
En omdat ik die niet meer op mijn stuur wil heb ik net besloten voor een apart toestel te gaan.

Vandaag aangekomen, opgezet en hopla, mijn routes staan er al op, dat gaat vlotjes
De telefoon kan continue aan de lader in de tanktas. Maar een powerbank kan zeker ook werken. Alle interactie gebeurt via de touch display van Auto/CarPlay

Jopet

Post by Jopet »

Of de werking van een motornavigatie nu beter is dan een app laat ik in het midden.
Doch ben ik van mening dat een moto GPS voor op een moto beter is dan een GSM of een GSM in combinatie met een Android scherm.
Met een GPS ben je veel minder afhankelijk van een netwerk, je moet maar eens een rit doen op een grens gebied, of zoals wij nu naar het drie landen punt Oostenrijk-Zwitserland-Italie gaan, in Zwitserland heb je geen roaming. Wij nemen dan zo'n Best Destinations bij voor een maand en dan heb je 2 GB voor 15€ wat voldoende is voor gewoon gebruik. Ook toen ik beide keren naar de VS geweest heb ik de Garmin gebruikt, begin dan maar eens met je GSM te navigeren op een huurmoto/auto.
De eerste maal dat ik naar de Stelvio gereden was had ik daar geen rekening mee gehouden , omdat we van over de Umbrail pas kwamen stond het netwerk nog op Zwitserland, met alle gevolgen van dien toen we onze afrekening een maand later kregen (door gsm gebruik, niet als gps)....
Bovendien is een GPS gemaakt om in alle weersomstandigheden te gebruiken, een GSM eigenlijk niet, en probeer die maar eens te bedienen met handschoenen.

Niettegenstaande heb ik op mijn GSM de MyRoute navigation app staan die ik desnoods kan gebruiken als back-up. Maar mijn voorkeur gaat nog steeds naar mijn Garmin XT2...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Nooit een TomTom voor de motor gehad, maar ik denk dat het voor uw gebruik een heel goeie keuze is, Peeke.

petervdc

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 02 Apr 2026 12:19 De telefoon kan continue aan de lader in de tanktas. Maar een powerbank kan zeker ook werken. Alle interactie gebeurt via de touch display van Auto/CarPlay
Op een moto ??

Moh ja dus https://antwerpbikestore.be/products/ca ... universeel
Keep going

F M

Post by F M »

Jopet wrote: 02 Apr 2026 13:32 Ook toen ik beide keren naar de VS geweest heb ik de Garmin gebruikt, begin dan maar eens met je GSM te navigeren op een huurmoto/auto
Klopt. Ik had een e-simkaart voor de USA gekocht, maar er waren toch grote gebieden waar ik geen bereik had. En zou dus ook geen navigatie gehad hebben met Andoird Auto. Ik was blij met mijn Zumo.

Schussboelie

Post by Schussboelie »

petervdc wrote: 02 Apr 2026 14:17
duibhce Kaelann wrote: 02 Apr 2026 12:19 De telefoon kan continue aan de lader in de tanktas. Maar een powerbank kan zeker ook werken. Alle interactie gebeurt via de touch display van Auto/CarPlay
Op een moto ??

Moh ja dus https://antwerpbikestore.be/products/ca ... universeel
Ziet er nog interessant uit! Zeker als de Carplay via Bluetooth werkt.
Ik heb nog wel een plaatske op mijn rallytoren...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

duibhce Kaelann

F M wrote: 02 Apr 2026 23:38 Klopt. Ik had een e-simkaart voor de USA gekocht, maar er waren toch grote gebieden waar ik geen bereik had. En zou dus ook geen navigatie gehad hebben met Andoird Auto. Ik was blij met mijn Zumo.
Je kan alvast in Google maps en in OSMAnd ook lokaal kaartmateriaal downloaden.

Post Reply