150 km/u op ene cylinder?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Muug

150 km/u op ene cylinder?

Post by Muug »

Na lang wikken en wegen, en twijfelen wat ik ermee zou doen, had ik enkele weken geleden dan toch beslist om mijn Ducati DS1000 Multistrada nog een jaartje te houden. De twijfels werden vooral veroorzaakt door het toch wel behoorlijk nukkig gedrag bij constant gas aan legale snelheden. Fijn rijden was het niet. Aan 50km/u achter een wagen meebollen, is een kwestie van een dot gas geven tot kort bij die wagen, en dan bollen tot de afstand weer een eind groter was geworden. Jojoën dus. Midden in de bocht terug op het gas gaan was ook een vrij riskante bedoening.... Alleen op de autostrade en bij goed gassen was de DS in zijn element, maar da's toch een wat beperkt gebruiksgebied. OK OK, 't is een Ducati natuurlijk, en veel slechter dan mijn vorige 900SS was het niet, dus ik denk een paar maand dat het bij zijn karakter hoort. Maar toch, ergens was dat toch niet echt wat ik van de DS verwacht had. Ik had hem daarom eind vorig jaar te koop gezet, maar zelfs voor 2000€ was er geen interesse. Dat ik geen onderhoudsgeschiedenis heb, hielp er ook niet echt aan. Ik wéét dat de vorige eigenaar die goed heeft laten onderhouden, door iemand in Erembodegem, maar de verkoper had - ondanks herhaaldelijk aandringen - steeds verzuimd om mij die info te bezorgen.
Ducati Herzele wou met veel plezier de mapping onder handen nemen, Jacky doet dat graag en hij is daar heel goed in, maar dat grapje zou bij de 500€ kosten. :shock:

Afin. En zo passeerde de winter.

Maar goed, hij staat er, hij is verzekerd, dan kan ik even goed er nog een jaartje bij doen. Maar niet op die manier. Dus hop, ik steek hem woensdagavond binnen bij die mens in Erembodegem. Daarvoor moet ik efkes van de oprit in Erpe-Mere naar de afrit in Aalst rijden. Da's iets dat de DS graag doet natuurlijk, en op een ik en een gij zit 'm aan 150km/u. Die twee afritten liggen enorm dicht bij elkaar (zeker aan die snelheid) dus 't is rap gedaan en ik parkeer mij een paar minuten later op de oprit van de technieker. Hij komt buiten, start de motorfiets en zegt meteen "Zeg, die draait niet mooi rond eh. Het is alsof die maar op één cylinder draait". "Hoe kan dat nu?", zeg ik. "Ik heb juist nog 150 gereden op de autostrade?!". Terwijl de motor draait voelt hij wat aan de uitlaten, trekt de achterste bougiedop eraf en de motor blijft draaien gelijk of er niks gebeurd is. "Zie je wel? Die achterste bougie is kapot.". :shock: :shock: :shock: :shock:

Man man man wat gaat dat geven met twéé werkende bougies??? :whip:

Wordt vervolgd.

F M

Re: 150 km/u op ene cylinder?

Post by F M »

Mathematisch gezien geeft dat 300 km/uur ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

Inderdaad! :dontknow:

en 't was echt zoals ik het beschrijf: hij had mij niet horen arriveren, dus hij start de moto en hij zei metéén dat 'm slecht draaide. En ik hoorde absoluut niks verkeerds. :oops:

Jopet

Post by Jopet »

Ja maar als je dat nu niet voelde, dat wil dan toch zeggen dat die al die tijd maar op 1 cilinder draaide en waarschijnlijk dat o zo nukkig gedrag verklaarde.... of zie ik het verkeerd?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Muug

Post by Muug »

Nee nee, ge ziet het goed.
Ik kan absoluut niet herinneren dat ie ooit "slecht" gedraaid heeft. Dus ik denk dat het goed mogelijk is dat ik die met een haperende bougie gekocht heb.
Misschien is mijn referentiekader wat achterhaald.
De 900SS van 1997 (nog steeds in bezit van den bullet) is ook zo ene die zelfs als 'm schoon draait klinkt alsof er elk moment een breuk in 't motorblok kan komen. :lol:
En 't is van 2018 geleden dat ik die DS1000S gehad heb. En eerlijk, daar heb ik ook geen 1000km mee gereden. :whistling:
Anders gezegd: ik weet van niet beter of een Duc werkt wat tegen.
Crazy.

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Zijt content. Ge hebt maar een paar liter bruikbare naft in de luchtbel tank, stel u voor dat er ineens twee bougie's gaan moeten worden besproeid :shock: :shock:

Ge zou enkel 8jes kunnen draaien aan t tankstation :mrgreen:

Muug

Post by Muug »

Besproeid worden ze sowieso, kapot of niet kapot :?

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Da's just, verdunt de olie dan niet?

Muug

Post by Muug »

Bwof, misschien. Die onverbrande nevel wordt langs de uitlaatklep naar buiten geduwd, en komt dan wellicht tot ontploffing in de uitlaatbuizen.

F M

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 06 Mar 2026 12:37 Ge zou enkel 8jes kunnen draaien aan t tankstation :mrgreen:
Maar kan dat wel met zo een Ducati. Bewijs eerst maar eens dat je dat kan ! :peepwall:

petervdc

Post by petervdc »

F M wrote: 06 Mar 2026 17:25 Maar kan dat wel met zo een Ducati. Bewijs eerst maar eens dat je dat kan ! :peepwall:
8-tjes : hij kan dat zelfs met zijn 900, làng geleden, en zelf gezien...
Zijn hier nog foto's van gepost.
Keep going

Muug

Post by Muug »

Tutut, ik bewijs niks aan niemand meer. 8-)
Been there, done that en genoeg stront op mijn kop gekregen. :laughing:

Jopet

Post by Jopet »

Ik weet nog goed toen ik in 2018 een testrit ging doen met de toenmalige MS 1200 en hoe verbazend gemakkelijk je met die MS achten kunt maken, dit met een moto dat je niet gewoon bent en gewoon van slag naar slag kon sturen om gemakkelijk achten te rijden....

Die motor van MS 1200 draaide ook niet zo mooi toen, en dan vroeg ik mij ook altijd af, gaat die nu stil vallen of wa maar in het rijden voelde je dat niet.
Toen werkte ze nog met die Desmodromische klepbediening, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben dat da wa minder mooi rond draait, de nieuwe draaien veel schoner maar werken anders en op natuurlijk op 4 cilinders.
Hoe zit dat eigenlijk bij Frans, hoe vind jij dat die motor draait in vergelijking met andere motoren, ik veronderstel dat jouw V2 nog steeds met de Desmodromische klepbediening is?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

F M

Post by F M »

Inderdaad. En ik heb het al meermaals aangehaald, onder de 3000 toeren is het een kreng, dat absoluut niet ronddraait. Zones 30 zijn een ramp. Ik moet die in eerste versnelling rijden om net boven dat toerental uit te komen.

den Bullet

Post by den Bullet »

De 900 is niet in mijn bezit; die staat wel in één van mijn garages :whistling:
En soms draait die bij koude start ook maar op ene poot. Als de Fé dan ne keer goed aan dat rechter oor draait, komt dat meestal in orde.

Muug

Post by Muug »

En ondertussen is 't beestje in behandeling. De kleppen moesten afgeregeld worden, en 't zijn ouwerwetse desmodromische. Hij is ook al op de computer aangesloten geweest. Olie en oliefilter gaan ook vervangen worden, net als rem- en koppelingsvloeistof. En dan weet ik nog niet eens hoe 't zit met die bougie. Maar bon, ik zal maar al 500 euro mentaal reserveren.

Mario

Post by Mario »

ah, maar ondanks de kostprijs gaat ge er zo content mee zijn als je weer naar huis mag rijden :mad:
gaat voelen alsof je weer met een "nieuwe" moto rijdt maar voor de prijs van nog geen halve! :laugh3: :w00t:

Muug

Post by Muug »

Allez, en er ontbreken nog wat dichtingskes hier en daar.
En of de riemen ook vervangen mogen worden. :?

Moraal van 't verhaal: nooit meer een moto kopen zonder op zijn minst zicht op 't laatst onderhoud. Ooit zal ik het leren. :whip:

petervdc

Post by petervdc »

Muug wrote: 10 Mar 2026 11:26 Allez, en er ontbreken nog wat dichtingskes hier en daar.

Moraal van 't verhaal: nooit meer een moto kopen zonder op zijn minst zicht op 't laatst onderhoud. Ooit zal ik het leren. :whip:
500 zei je ? :lipsrsealed2:
Keep going

Muug

Post by Muug »

petervdc wrote: 10 Mar 2026 12:20
Muug wrote: 10 Mar 2026 11:26 Allez, en er ontbreken nog wat dichtingskes hier en daar.

500 zei je ? :lipsrsealed2:
't was het dubbel inderdaad :lipsrsealed2:

't komt er dus op neer dat de verkoper mij een Ducati verkocht heeft met een serieus achterstallig onderhoud. Ik ga niet zeggen dat hij gelogen heeft, maar hij heeft gewoon heel vaag gedaan over de laatste keer dat 'm zijn onderhoud gehad heeft.
Resultaat: nieuwe riemen, alle mogelijke olieën en filters vervangen, 4 bougies, moto aan de computer gehangen en alles gesynchroniseerd en afgeregeld. Het "kapotte bougie"-effect werd veroorzaakt door twee uitlaatkleppen die geen speling meer hadden. Nieuwe koppelingspomp aan 't stuur....

Gelukkig rijdt de Ducati nu heel zoetjes en zonder snokken. Nu is het een fantastische motorfiets 8-)

Post Reply