Na lang wikken en wegen, en twijfelen wat ik ermee zou doen, had ik enkele weken geleden dan toch beslist om mijn Ducati DS1000 Multistrada nog een jaartje te houden. De twijfels werden vooral veroorzaakt door het toch wel behoorlijk nukkig gedrag bij constant gas aan legale snelheden. Fijn rijden was het niet. Aan 50km/u achter een wagen meebollen, is een kwestie van een dot gas geven tot kort bij die wagen, en dan bollen tot de afstand weer een eind groter was geworden. Jojoën dus. Midden in de bocht terug op het gas gaan was ook een vrij riskante bedoening.... Alleen op de autostrade en bij goed gassen was de DS in zijn element, maar da's toch een wat beperkt gebruiksgebied. OK OK, 't is een Ducati natuurlijk, en veel slechter dan mijn vorige 900SS was het niet, dus ik denk een paar maand dat het bij zijn karakter hoort. Maar toch, ergens was dat toch niet echt wat ik van de DS verwacht had. Ik had hem daarom eind vorig jaar te koop gezet, maar zelfs voor 2000€ was er geen interesse. Dat ik geen onderhoudsgeschiedenis heb, hielp er ook niet echt aan. Ik wéét dat de vorige eigenaar die goed heeft laten onderhouden, door iemand in Erembodegem, maar de verkoper had - ondanks herhaaldelijk aandringen - steeds verzuimd om mij die info te bezorgen.
Ducati Herzele wou met veel plezier de mapping onder handen nemen, Jacky doet dat graag en hij is daar heel goed in, maar dat grapje zou bij de 500€ kosten.
Afin. En zo passeerde de winter.
Maar goed, hij staat er, hij is verzekerd, dan kan ik even goed er nog een jaartje bij doen. Maar niet op die manier. Dus hop, ik steek hem woensdagavond binnen bij die mens in Erembodegem. Daarvoor moet ik efkes van de oprit in Erpe-Mere naar de afrit in Aalst rijden. Da's iets dat de DS graag doet natuurlijk, en op een ik en een gij zit 'm aan 150km/u. Die twee afritten liggen enorm dicht bij elkaar (zeker aan die snelheid) dus 't is rap gedaan en ik parkeer mij een paar minuten later op de oprit van de technieker. Hij komt buiten, start de motorfiets en zegt meteen "Zeg, die draait niet mooi rond eh. Het is alsof die maar op één cylinder draait". "Hoe kan dat nu?", zeg ik. "Ik heb juist nog 150 gereden op de autostrade?!". Terwijl de motor draait voelt hij wat aan de uitlaten, trekt de achterste bougiedop eraf en de motor blijft draaien gelijk of er niks gebeurd is. "Zie je wel? Die achterste bougie is kapot.".
Man man man wat gaat dat geven met twéé werkende bougies???
Wordt vervolgd.