Dén Africa Twin uit 1992

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno

Re: Dén Africa Twin uit 1992

Post by Koeno »

ik denk dat ik ondertussen het antwoord al weet: ik heb waarschijnlijk chance....

Het lek zit aan "nr1", dat lijkt mij een hol stuk te zijn voor een motorophangpunt...
Image

Blackbert

Post by Blackbert »

Achter dat gaat loopt de ophanging van de motor in het frame, right? Dan zal daar aan dat gaatje geen olie komen. Misschien wel best dichten, kwestie van corrosie minder kans te geven.
what would Tom do?

Koeno

Post by Koeno »

We mogen allemaal eens goed lachen...
Dat gat... is standaard op elke africa twin blijkbaar :peepwall:

't was mij nog nooit opgevallen, geen idee waarom nu dan wel...
maar er is dus geen probleem...

Behalve..... dat het ophangpunt voor mijn bashplate onderaan de motor naar de filistijnen is.
De draad in het frame gaf het op (ik had het al voelen aankomen).

Normaal panikeer ik dan niet meer.
Ik neem mijn boormachine en mijn helicoil set en ik begin er aan...
maar ondertussen heb ik door: iemand had dit waarschijnlijk al gedaan, want mijn boor ging door het gat alsof ik door papier ging.
en draad tappen in het gat, dat ging helemaal niet...

Ik ben al een geseizoeneerd sleutelaar, dus neen, ik panikeer nog niet.
ik had al een backup idee om een moer langs de bovenkant van het frame te leggen vast te krijgen...
Maar dat werkt niet.... dus euhm...

Nu kan ik mijn bash plate niet meer omhoog hangen, omdat ik een gat wou repareren dat niet moet gefixed worden...

Muug

Post by Muug »

Wel,
gisterenavond hebben Koeno en ik ne keer een uurke gewisseld van moto. Hij de moderne RE, ik de ouwerwetse AT. En verdomd, da motorblokske zeg, zo zacht en soepel en vloeiend :shock: Ken je dat gevoel van een lekker warm bedje? Of van het lekker warme water van een hot tub of jacuzzi? Wel, exact dat warme, zijdezachte comfortabele gevoel had ik nog voor in van onze koer was. 't is volledig verstaanbaar dat Koeno daar verliefd is op geworden. Zo'n motorblok, al 35 jaar oud, en toch voelt dat hypermodern aan. Amai! :thumbsup:

Koeno

Post by Koeno »

En zeg nu eens, gisteren zei je het blok vind je ook goed, maar de rest is duidelijk oud.
Wat voelde jij aan gemis, of wat voelde echt oud aan?

rekening houdende:
De schokdemper achteraan is gloednieuw (maar afgesteld op mijn gewicht).

Wat mij qua verschil opviel, bij de africa twin zit je "op" de motor, bij de Himalayan zit je meer "in" de motor.

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 Apr 2026 15:13 En zeg nu eens, gisteren zei je het blok vind je ook goed, maar de rest is duidelijk oud.
Wat voelde jij aan gemis, of wat voelde echt oud aan?
Oei,
waar beginnen? :laughing:

Nee serieus, ik heb niks toe te voegen aan wat ik gisteren gezegd heb. :)

Uw moto ziet er wel oud uit. Oud en versleten. Gaat wel nog wat werk zijn om die in showroomstaat te krijgen. :mrgreen:

Koeno

Post by Koeno »

Hij moet er niet goed uitzien voor mij...
zijn kuipen en tank mogen echt zijn leeftijd en gebruik tonen.
Hij moet technisch goed zijn.... betrouwbaar zijn...

De vraag kwam net van wat je gisteren zei: het motorblok is typisch honda en goed maar de rest is duidelijk oud...
ik dacht dat jij nog andere inzichten had.

ik moet duidelijk mijn stuur rechtzetten en balhoofd toch eens goed controleren.
daar wil ik misschien wel eens hulp bij :)

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 Apr 2026 15:44 ik dacht dat jij nog andere inzichten had.
Op dat vlak moet ik u teleurstellen, lol, maar eigenlijk is dat goed eh :grin:
- koppeling is super soepel
- achterrem werkt heel goed
- vering ook dik ok
- hij stuurt "anders" maar toch wel accuraat

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 21 Apr 2026 13:04 Wel,
gisterenavond hebben Koeno en ik ne keer een uurke gewisseld van moto. Hij de moderne RE, ik de ouwerwetse AT. En verdomd, da motorblokske zeg, zo zacht en soepel en vloeiend :shock: Ken je dat gevoel van een lekker warm bedje? Of van het lekker warme water van een hot tub of jacuzzi? Wel, exact dat warme, zijdezachte comfortabele gevoel had ik nog voor in van onze koer was. 't is volledig verstaanbaar dat Koeno daar verliefd is op geworden. Zo'n motorblok, al 35 jaar oud, en toch voelt dat hypermodern aan. Amai! :thumbsup:
Ik denk dat dat eigen aan dat twin blokje, gebouwd om relaxed all-road grote afstanden te kunnen afleggen, geen nerveus blokske dat grove prestaties moest leveren, en als dat dan goed onder handen genomen zoals dit blokje dan kan ik best geloven dat dat nog steeds soepel rijdt. Als die vering en zo ook up to date zal zijn dan ben ik zeker van dat dit een schitterende moto is om mee te reizen!
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet

Post by Jopet »

Misschien heb je deze test al gelezen Koeno, anders hier wat lectuur met o.a. je AT uit 1992 ;)

Een test waar de GS als slechtste leerling uit de klas kwam..... :shock: ja die bestaat, ergens in 1992.

Je kunt je dan afvragen wat er daarna gebeurt is, de 3 Jappen hebben die voorsprong uit handen gegeven en zijn dan achteraf altijd achter de feiten blijven aanlopen.
Ja hoe het balletje rollen kan :dontknow:

https://www.motorcyclespecs.co.za/roadt ... _bike.html

Koeno

Post by Koeno »

Nu Muug ook verliefd is en ik gisteren na het wisselen van motor terug op mijn ouwe sloerie mocht rijden...
gaat het projectje gewoon voort.

Mijn wishlist is te splitsen in 2 delen.
De "must do" en de "Need backup" en de "wishlist".

Must do: (gelukkig vallen de prijzen hiervan goed mee)
1. Enkele rubbers waarmee wat elektronica ophangt zijn verstorven -> 1 elektronica stukje hangt nu vast met spanbandjes. Dat wil ik niet.
2. Radiator heeft extra bloemkolen gekregen moet vervangen worden -> die heeft niet veel meer nodig om te beginnen lekken.
3. oliekoeler staat al in een bocht door een valpartij bij vorige eigenaar -> die heb ik liever in goeie staat.
4. rubbers tussen carbu & cilinder vervangen (heb ik al op voorraad)

Need backup: (Jammer genoeg vallen de prijzen hiervan niet mee)
1. Benzinepomp: ze werkt nog, maar staat bekend voor failure: backup zoeken of vervangen door faucet pomp.
2. spanningsregalaar, ik overweeg een li-on compatibele versie te zoeken om dan de zware batterij te vervangen door li-on.
3. Zoektocht naar een uitgaande as & pakkingset, om zo klaar te zijn voor het onvermijdelijke: motorrevisie.

Wishlist/Toekomstmuziek (Jammer genoeg vallen de prijzen hiervan niet mee)
1. Velgen hebben velgrot, ze overleven nog, maar idealiter excel velgen in de toekomst
2. zadel zou ik durven moderniseren maar met de old skool looks (gelzadel).
3. Voorvork conversie:
3A -> Voorvork vanuit ene KTM (nadeel: verlies van originele cockpit en dat wil ik niet).
3B -> Boano (veel te duur)
3C -> cartridge voor huidive vork (minder duur, maar mogelijks verlies aan veerweg).

Gaandeweg:
kuipwerk misschien wat verbeteren, maar vooral reserve onderdelen scoren :-D

Muug

Post by Muug »

Gewoon de hele kuip printen? :dontknow:

Wat moto's verkopen = geld vrij.

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Ik snap Koeno maar al te goed. De ouw krellen rijden super plezant, ook de motor van mijn Cagiva is een juweel. Ge kunt daar ni anders mee rijden dan met ne big smile op uw bakkes.
Maar inderdaad, er zijn altijd kosten aan, en onderdelen vinden voor ne Cagiva T4 (zelfs in haar "hoogdagen" een te dure exoot) is nog stukken lastiger dan voor nen Africa Twin.
bv., de kilometric werkt ni meer, dat is geen probleem maar nu maakt de gever aan de vooras lawijt. Ik heb letterlijk dagen gespendeerd om het juiste onderdeel te identificeren, met hulp van AI en al. en om zeker te zijn, de wiellagers ook ineens vervangen, enzovoorts enzovoorts

In feite moet ik er nog twee bijkopen voor onderdelen :? .

Maar dan komt de ratio weer boven, en die zegt dat ik gewoon een moderner gerief moet vinden met "vergelijkbare" kwaliteiten én waar je de onderdelen gewoon nog overal kan krijgen.

Koeno

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Apr 2026 20:54 Gewoon de hele kuip printen? :dontknow:

Wat moto's verkopen = geld vrij.
geen probleem, mijn 3d scanner komt maandag toe :peepwall:

Koeno

Post by Koeno »

Koeno wrote: 19 Apr 2026 07:33 Nu kan ik mijn bash plate niet meer omhoog hangen, omdat ik een gat wou repareren dat niet moet gefixed worden...
dus het originele gat ziet er uit zoals op de foto.
poging tot helicoil ging mis.
Ik kan nu proberen nog een groter gat te boren en dus gewoon oversized bout er in te pleuren?
maar zijn er betere oplossingen?

metaal is mijn ding niet... echt niet...
normaal draai ik mijn hand (niet meer) om voor een helicoil,
maar om het gat zomaar groter te maken... ik wil hier straks mijn frame niet verpesten...

of deze keer toch maar naar de garagist lopen met de staart tussen de benen?
Image

Muug

Post by Muug »

:dontknow:
Gij wilt dat wij voor u beslissen?

En ge vraagt dat ook op 2fast4u. En naar wie ga je luisteren? :laughing:

Koeno

Post by Koeno »

Goh, beslissen zal ik zelf wel...
soort van een advies zoektocht?
geen idee wat ik van mijn publieke dagboek verwacht...

Muug

Post by Muug »

;)

Je hebt natuurlijk gelijk dat je waar mogelijk advies zoekt. Zo heb ik ook via een forum mijn grote luidsprekers tegen de kostprijs van de onderdelen compleet kunnen laten reviseren.

Jopet

Post by Jopet »

Kun je dit niet dichtlassen (of laten dichtlassen) en dan een gat trekken op de juiste maat?

Muug

Post by Muug »

Ik denk dat de moeilijkheid hem zit in de legering van het blok. Ik ken niks van lassen, maar ik heb wel al meermaals gehoord dat aluminiumlassen niet evident is. Veel hangt af van de legering. Als je dat op voorhand niet weet kan het lelijk fout gaan.

Post Reply